De Consumentenautoriteit oordeelt dat Tele2 op drie punten de wettelijke regels voor koop of afstand heeft overtreden. Vanaf begin 2007 tot maart 2008 trachtte Tele2 bestaande carrier preselect-klanten over te halen om een vastnetabonnement te nemen.

De ingehuurde telemarketeers hebben echter verzuimd dit direct aan het begin van het gesprek te melden. Bovendien "werd niet altijd voldoende of tijdig geïnformeerd over de kosten van het abonnement, de wijze van betaling, de minimale duur van de overeenkomst en de bedenktijd", constateert (pdf) de waakhond. "Hierdoor wordt de consument ernstig in zijn rechten beknot."

Geneuzel

Tele2 is furieus over het besluit en zal bezwaar maken. “Wij zijn diep teleurgesteld in de Consumentenautoriteit. De toezichthouder slaat hier volledig de plank mis door niet op te komen voor de bescherming van consumenten, maar door over de hoofden van de consument heen juridische haarkloverij te bedrijven", aldus Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2.

Volgens Tele2 getuigt het niet van goede manieren om bij bestaande klanten met de deur in huis te vallen met verkooppraatjes, daarom werd eerst geïnformeerd of de klant tevreden is of klachten heeft. En dat het vermelden van de bedenktijd officieel één minuut eerder had gemoeten, vindt Tele2 "juridische haarkloverij die niets te maken heeft met consumentenbescherming".