Dat maakte Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2, gisteren bekend op het FttH (fiber to the home) congres in Houten (Utrecht). Tele2 wil niet achter de feiten aanlopen met FttH-technologie, ook al ziet het bedrijf nog weinig concrete markt voor glasvezel tot aan de meterkast.

Ruiken aan glas

"Het is echt een experiment, we willen kijken hoe het gaat, wat voor technische kwesties we tegenkomen om zo kennis op te doen", zegt Vogelpoel tegen Webwereld.

De locatie voor de pilot is nog niet bekend, maar Tele2 denkt aan een middelgrote gemeente. "We zijn nog in gesprek met Reggefiber, maar denk aan een gemeente met rond de 50.000 inwoners."

Langzamerhand ruiken steeds meer 'traditionele' adsl-providers aan glasvezel. Eerder dit jaar startte concurrent Online een glasvezelpilot in Almere en ook Alice biedt diensten op het glasnetwerk in Amsterdam.

Eerst vdsl

Maar vóór de sprong naar glasvezel heeft Tele2 besloten eerst vdsl te gaan exploiteren. Twee weken geleden lanceerde het bedrijf met veel tamtam Fiberspeed, een nieuw abonnement met downloadsnelheden tot 60 Mbps (Megabit per seconde). Die verbinding gaat over vdsl2+. Dat betekent onder meer dat abonnees een nieuwe modem nodig hebben.

Eind volgend jaar hoopt de isp 1 miljoen huishoudens vdsl te kunnen aanbieden. Tele2 kan dit met relatief geringe investeringen uitrollen, aangezien het reeds beschikt over het Versatel-glasvezelnetwerk dat reikt tot aan de wijkcentrales.

Adsl voldoet prima

Maar ook voor vdsl geldt dat Tele2 geen massale overstap verwacht. Vogelpoel: "Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 11 procent van de mensen zit te wachten op een verbinding sneller dan 50 Mbps. Die willen we wel graag bedienen, net als de rest van de markt, die nog prima tevreden is met snelheden tot 20 Mbps."

"De 'need for speed' is nog zeer beperkt. Maar wat Nederland wel nodig heeft, is de 'need for capacity' op de backhaul en de backbone. Dat probleem zie je nu bij de kabelaars. Die roepen heel hard over snelheden van 120 Mbps en kunnen dat vervolgens niet waarmaken. Dat is pijnlijk en schadelijk voor de hele markt", sneert Vogelpoel richting UPC.