De grote community achter sociale netwerksite Hyves moet in combinatie met de techniek van het Hilversumse bedrijf Avinity een unieke brug slaan tussen televisie en internet, vertelden Yme Bosma, manager business development bij Hyves en Ronald Brockmann, directeur van Avinity gisteren in het TROS radioprogramma Radio Online.

Passieve bezoekers

Het idee ontstond nadat men binnen Hyves ontdekte dat de site veel passieve bezoekers kent, mensen die de site vooral bezoeken om foto's en andere materiaal van andere Hyvers te bekijken. Daarbij bleek dat het gebruik van de site via de mobiele telefoon in het weekend een enorme piek beleefde, hetgeen aanduidt dat de bezoeker bereid is om via verschillende toegangsmogelijkheden de site te bezoeken.

Socialer

Een overstap naar televisie zou de sitebeleving socialer moeten maken, aldus Bosma: "Computers en mobiele telefoons waarop de site nu wordt bekeken, moeten gezien worden als zeer individuele apparaten, afgestemd op de behoeften van een gebruiker. Daarentegen staat er in de huiskamer een mooi groot apparaat, dat vaak al een sociale functie heeft. Door Hyves naar dit medium te brengen kan de site ook op een sociale manier beleefd worden, zoals samen foto's kijken, misschien YouTube filmpjes bekijken en meer."

Lastig realiseerbaar

Zo'n interactieve variant van een website op televisie was vooralsnog lastig realiseerbaar volgens Brockmann van Avinity: "Er moest een volledig interactieve applicatie worden uitgerold waarin de functionaliteiten van alle mogelijke toepassingen was meegenomen. Dat bracht investeringen met zich mee die natuurlijk nooit terugverdiend konden worden. Wij hebben een andere aanpak bedacht, waarbij alle functionaliteiten in het netwerk zitten, en het resultaat van bepaalde handelingen als een programma op tv worden uitgezonden. Dit houdt uiteraard wel in dat het alleen geschikt is voor digitale televisie."

Interesse?

Het is natuurlijk de vraag of de consument wel geïnteresseerd is in een dergelijke variant van een website, die veel eenvoudiger en interactiever te benaderen is via een computer. Volgens Brockmann is die behoefte er echter wel degelijk: "Het voordeel is dat je de rijkheid van internet naar je tv kunt brengen. Wij geloven erin dat je straks verschillende terminals hebt om bij verschillende diensten te komen. Op dit moment wordt er vooral gebruik gemaakt van de zogenoemde individuele devices terwijl er in de huiskamer een ideale sociale setting is waarin je samen met je gezin of met vrienden dit soort dingen kunt doen."

Nieuw tijdperk

Volgens Brockman is een Hyves-pagina op televisie nog maar het begin van een nieuw tijdperk: "Wij geloven dat er op termijn veel meer mogelijk zal zijn dankzij de komst van digitale televisie. Je hebt dan in de basis het lineaire televisiekanaal, waarbij er gewoon programma's worden uitgezonden. Daarachter zit dan echter een omgeving waar on demand content wordt geboden, zoals polls, forums en de mogelijkheid om bijvoorbeeld over een programma te chatten.