One.Tel rekent nu een starttarief van 50 cent. Tele2 is met een beltarief van 15 cent per minuut fors duurder.

Beide bedrijven geven verschillende redenen voor de verhoging van de kosten. Volgens Ivo Tempelman van Tele2 brengen internetaanbieders en KPN het carrierselectbedrijf hogere kosten in rekening. One-Tel-directeur Raymond Schrama zegt dat de verhoging nodig is omdat KPN lokale belminuten onder de groothandelsprijzen aanbiedt aan de consument.

"De inkoopprijs van minuten is hoger dan het tarief dat we kunnen rekenen om concurrerend te zijn met KPN", aldus Schrama.

Volgens Tempelman van Tele2 zit de oorzaak bij de interconnectietarieven. Bij een telefoongesprek eindigt de verbinding bij een gewone telefoonabonnee. "Hier gelden vaste interconnectietarieven", zegt Tempelman. Bij een internetverbinding is de 'terminating party' een internetaanbieder. "Dan zijn de tarieven niet gereguleerd. KPN en de ISP mogen vragen wat ze willen", zegt Tempelman. One.Tel wijst dit als 'onzin' van de hand.

Gevaar voor consumenten

Consumenten die Carrier Pre-Selectie (CPS) gebruiken kunnen de dupe worden van de tariefsverhogingen, hoewel de beide operators wel brieven naar de klanten hebben gestuurd.

Wie CPS heeft ingeschakeld – dat kan via 0800-1273 - belt interlokaal en/of internationaal automatisch via een alternatief telecombedrijf. Zodra een kengetal voor een telefoonnummer wordt gekozen, gaat het telefoontje via het gekozen carrierselectbedrijf. Internetaanbieders stellen vaak automatisch een nummer met kengetal in op de pc van de klant, ook al is het inbelnummer lokaal.

Zowel One.Tel als Tele2 raden klanten aan te internetten via KPN. Dit kan door op de pc de carrierselectcode 1655 voor het nummer van de provider te zetten of door het kengetal weg te halen.