Vorige week stapte zowel UPC als Ziggo naar de rechter om de reclame waarmee Tele2 kabelklanten werft te verbieden. Sinds kort biedt Tele als eerste toetreder het analoge tv-pakket aan en daarvoor adverteert het met slogans als “Kabeltelevisie vanaf 5 euro”.

Misleidend

Maar die 5 euro geldt alleen voor analoge tv via de kabel en alleen in combinatie met adsl, digitale tv (ip-tv) en telefonie van Tele2. Dat totaalpakket kost 44,95 per maand en dat is in de reclames niet vermeld. Misleiden, vinden UPC en Ziggo. De rechter is het daarmee eens en verbiedt de reclames.

Tele2 moet onmiddellijk stoppen met haar huidige reclamecampagne en binnen 5 dagen rectificeren in dagbladen, op radio en op televisie. “Wij zijn verheugd met de uitspraak omdat de consument nu geen misleidende informatie meer krijgt en daar ging het in deze zaak om”, aldus Bernard Dijkhuizen, algemeen directeur van Ziggo.

Volledig eerlijk

Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2: “Wij zijn verbaasd en teleurgesteld over de uitslag. Wij staan voor eerlijke communicatie en zijn ervan overtuigd dat we in onze campagne volledig eerlijk waren.” Het bedrijf overweegt om in hoger beroep te gaan, maar zal voldoen aan het vonnis, schrijft het in een verklaring.