Als KPN zich niet binnen de gestelde termijn aan de regels gaat houden, hangt het bedrijf een boete van 50.000 euro per maand boven het hoofd. Deze dwangsom kan oplopen tot 300.000 euro. Dit heeft telecomwaakhond OPTA bekendgemaakt. "Deze beslissing komt niet uit de lucht vallen. Het zal dus geen grote verassing voor KPN zijn", aldus Edwin van de Haar van de OPTA. Van de Haar doelt hiermee op eerdere gesprekken die zijn gevoerd naar aanleiding van klachten over het meenemen van mobiele nummers.

Nieuwe regels

Sinds 1 oktober zijn mobiele aanbieders verplicht een mobiel nummer binnen tien werkdagen over te zetten naar een andere provider als een abonnee hier om vraagt. KPN leek zich echter weinig van deze regel aan te trekken, zo bleek onlangs uit een uitgelekte handleiding voor helpdeskmedewerkers. "Voor klanten met een abonnement die bij KPN gaan vertrekken, geldt dat zij worden gehouden aan de bestaande opzegtermijn van 3 maanden. Deze opzegtermijn is niet afkoopbaar. Daarna kunnen klanten binnen 10 werkdagen uitporteren", schrijft de handleiding voor.

Onderzoek

De OPTA maakte begin november bekend een onderzoek te starten naar deze praktijken en concludeert nu dat KPN de regels verkeerd heeft geïnterpreteerd. "KPN Mobile maakt het consumenten onnodig lastig om van belbedrijf te veranderen", constateert de OPTA, die zegt scherp toe te gaan zien op de naleving van de regels. "OPTA zal optreden tegen elke aanbieder die zich niet aan de regels houdt."