De Telegraaf Media Groep (TMG) bericht dat de overname van het grootste sociale netwerk van Nederland het totale online bereik van Telegraaf laat groeien naar 62 procent van alle Nederlanders. "De overname van Hyves geeft de digitale ambities van TMG een belangrijke impuls", stelt de uitgever. Het is de bedoeling dat de titels van TMG nauwer gaan samenwerken met het sociale netwerk, verder "blijft Hyves gewoon Hyves".

De verkoop van het grootste sociale netwerk van Nederland hing al langer in de lucht. Eind september werd bekend dat Hyves in de uitverkoop stond. Uitgever Sanoma zou afgezien hebben van een overname en destijds werd TMG al genoemd als een van de grootste geïnteresseerden.

Bereik vegroten

TMG zegt met de aankoop van Hyves "een belangrijke stap naar marktleiderschap op de Nederlandse internetmarkt" te nemen. Waarbij het bedrijf erop wijst, in combinatie met eigen sites als Telegraaf.nl, GeenStijl.nl en Relatieplanet.nl, nu een netto online bereik te hebben van ruim 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder per maand.

De overname past bij de online strategie van TMG, dat graag online doorgroeit. “De overname van Hyves zal deze strategie een belangrijke impuls geven”, stelt Patrick Morley, coo van TMG. “Consumenten kunnen relevante proposities verwachten waarbij de verschillende platformen die TMG kan bieden, met elkaar worden gecombineerd. In de afgelopen jaren is al op verschillende fronten samenwerking geweest tussen Hyves en titels van TMG." Het management van Hyves blijft voorlopig aan.

Omzet 20 miljoen euro

De omzet van het sociale netwerk was vorig jaar bijna 20 miljoen euro en Hyves passeerde in april 2010 de grens van 10 miljoen profielen. Over het algemeen wordt gedacht dat Hyves vooral minderjarigen trekt, maar dat blijkt volgens de eigen cijfers en feiten niet juist te zijn. De gemiddelde leeftijd is 30 jaar. Hoeveel geld is gemoeid met de overname werd niet bekendgemaakt.

Peiling: Is het een slimme of een domme zet van TMG om Hyves over te nemen?