De Telegraaf Media Groep (TMG), eigenaar van dagblad De Telegraaf en van social network Hyves, lijdt over 2012 een flink verlies. De krant meldt zelf dat het moederbedrijf netto uitkomt op 15,1 miljoen euro in de min, tegenover een verlies van 32,6 miljoen over 2011. Het huidige verlies komt mede door een reeks afschrijvingen ter waarde van 41,7 miljoen euro.

Versus Facebook

Van die afschrijvingen komt maar liefst 36,5 miljoen euro op het conto van Hyves. Dat Nederlandse sociale netwerk is in november 2010 gekocht. Het overnamebedrag is toen niet bekend gemaakt, maar later is de koopsom aan het licht gekomen. In de jaarcijfers over 2010 was te zien dat er 44 miljoen is betaald. Overigens meldde Hyves-oprichter Raymond Spanjer enkele maanden later opmerkelijk genoeg dat de koop 53 miljoen heeft gekost. Spanjer noemde dat bedrag in zijn boek 'Van 3 naar 10 miljoen vrienden' over de geschiedenis van Hyves.

Hyves legt het al geruime tijd en in toenemend tempo af tegen social network Facebook. TMG zei in de zomer van vorig jaar nog dat het vertrouwen heeft in Hyves en dat het nog steeds een belangrijke doelgroep heeft. Welke dat is, werd toen niet gezegd. Nu meldt TMG in zijn melding van de jaarcijfers: "Het sociale netwerk richt zich nu specifiek op jongeren en ontwikkelt daarnaast activiteiten in social en casual gaming".

Ongebruikte servers

Eind vorig jaar bleek al dat de servers die TMG leaset voor Hyves flinke overcapaciteit hebben. Die onderbezetting heeft de eigenaar ertoe gebracht een eigen clouddienst op te zetten om de servers nuttig te gebruiken. TMG draait hiermee een IaaS-platform (Infrastructure as a Service) dat dienst moet doen voor de diverse sites van het mediaconcern.