Volgens gegevens van onderzoeksbureau Multiscope trekt Nieuwnieuws maandelijks zo'n miljoen bezoekers, waarmee het onderin de top-20 van best bezochte nieuwssites staat. Spitsnet trekt onvoldoende bezoekers om in de lijst terug te komen. De twee sites claimen dat het bereik van de combinatie "ruim boven de miljoen unieke bezoekers" per maand ligt.

De samenvoeging lijkt vooral bedoeld om het gratis dagblad Spits een beter bezochte website te bezorgen. In een persbericht spreekt Bart Brouwers, hoofdredacteur van Spits, het vertrouwen uit "dat we nu ook online een rol van betekenis kunnen gaan spelen."

Afgezien van de domeinnaam, is site van Spitsnieuws voor de lezer vooral een voortzetting van Nieuwnieuws. De vormgeving en redactionele focus van de site blijven behouden, en News Media, de uitgever van Geenstijl waar de Telegraaf Media Groep een 40-procentsbelang in bezit, blijft ook verantwoordelijk voor de commerciële exploitatie.

Spits is een uitgave van Basismedia, een volledige dochteronderneming van de Telegraaf Media Groep. De krant en bijbehorende website verschenen voor het eerst in 1999.

Nieuwnieuws begon in maart 2005 als nieuws.geenstijl.nl. De site kenmerkt zich door beknopte berichten en discussies waar, net als op het shockblog Geenstijl, meer aandacht is voor populisme dan voor inhoudelijke diepgang.