De ambities van De Telegraaf zijn niet gering. "We willen met Speurders.nl in Nederland online marktleider worden", stelt Ad Swartjes, directielid van de uitgever. Nu is Marktplaats.nl nog de onbetwiste marktleider. "Wij zullen er alles aan doen om daar in de buurt of daarboven te komen. Uiteindelijk willen we de grootste speler worden", zegt Hans Elekan, hoofd bedrijfscommunicatie van De Telegraaf, in een toelichting. De nieuwe versie van Speurders.nl zal 'na de zomer' online gaan. "De site wordt compleet anders. Nu plaatsen we op Speurders.nl alleen nog de advertenties die in de krant hebben gestaan. Straks kun je ook alleen online adverteren", licht Elekan toe. Om bezoekers te trekken, zal het plaatsen van advertenties 'in de introductiefase' gratis zijn. Hoelang die introductiefase gaat duren, kan Elekan niet zeggen. "Dat is nog niet bepaald. We hopen snel op te rukken naar een marktleidende positie. Onderweg beslissen we hoelang adverteren gratis blijft."

Onafwendbaar

Een goede positie op de markt voor online rubrieksadvertenties is van groot belang voor De Telegraaf. "De verschuiving van offline naar online is onomkeerbaar en onafwendbaar", aldus Swartjes. "Vraag en aanbod via internet is de afgelopen jaren steeds populairder geworden bij de consument." Dat heeft gevolgen voor de inkomsten uit rubrieksadvertenties in de krant. "De huidige omzet van traditionele rubrieksadvertenties is op dit moment nog steeds 15 maal groter dan de online markt, maar de resultaten staan onder druk. Wat betreft het aantal advertenties, is het volume op de online markt nu al een factor zes groter." Om de `marktleidende positie' te kunnen bereiken heeft De Telegraaf toenadering gezocht tot andere verkoopsites, waarover WebWereld eind mei al berichtte. Onder meer veilingsite Qoop.nl gaat de samenwerking met Speurders.nl aan. Marktplaats.nl – die eveneens is benaderd – heeft afgezien van samenwerking. Speurders.nl staat onder leiding van Michiel van der Meer (voorheen onder meer Planet Internet en Ricardo). Ook Mark Götz (bekend van Hatchoo, Veiling.com en zijn columns in Net Magazine) en Aad Boon zijn bij de site betrokken.