De KPN-dochter opent zaterdag vijf verbouwde bel- en internetwinkels die 'radicaal' zouden 'breken' met andere belwinkels. De Telfort-shops leggen de meeste nadruk voortaan op de tarieven voor bellen en internetten en de keuze uit abonnementen. De telefoons verdwijnen volgens Telfort naar de achtergrond.

Telfort denkt dat zijn doelgroep niet wil 'betalen voor gadgets die ze niet gebruiken'. Daarom bieden de nieuwe winkels vooral simpele telefoons met basisfunctionaliteiten.

Klanten lopen eerder een 'providerwinkel' binnen, omdat ze daar een langere prijs en meer betrouwbaarheid zouden krijgen, denkt Telfort. "Klanten worden steeds slimmer. De tijd dat ze een hele zaterdagmiddag besteedden om een passend mobiel abonnement te kopen is echt voorbij", aldus Telfort-directielid Roald Hulst.

Shake-out

Telfort verwacht dat de komende jaren veel 'traditionele belwinkels' hun deuren zullen moeten sluiten. Volgens Telfort verkopen deze winkels vooral toestellen, met daaraan gekoppeld een abonnement van een provider.

De eerste vijf nieuw ingerichte Telfortwinkels staan in Haarlem, Den Haag, Almelo, Enschede en Rotterdam (Zuidplein). De andere dertig winkels worden voor eind dit jaar omgebouwd. Telfort wil vanaf volgend jaar ook meer Telfort-hoeken in bestaande winkels openen.