Geschrokken van de enorme bedragen die in Groot-Brittannië voor een licentie betaald moesten worden, waarschuwden de deelnemers aan de Nederlandse veiling in een gezamenlijke verklaring voor het gevaar van te hoge prijzen. Dit geld moest terugverdiend worden. Het zou worden doorberekend in de consumentenprijs voor UMTS-diensten.

Uiteindelijk viel het wel mee met die hoge prijzen voor Nederlandse UMTS-licenties. De totale opbrengst van 5,9 miljard gulden is niet alleen aanzienlijk lager dan de inmiddels legendarische 20 miljard die minister Zalm zich ooit liet voorrekenen. Het is ook minder dan de 7 tot 10 miljard die financieel analisten verwachtten.

Toch kondigt Telfort-directeur Ton aan de Stegge nu geen stunts met lage tarieven aan. "Wij zullen uiteraard proberen te leveren tegen de laagst mogelijke prijs. Maar ik mag hopen dat de markt zich niet door prijzen gaat definiëren. UMTS-aanbieders moeten zich onderscheiden door het aanbod van diensten, niet door de prijs", aldus Aan de Stegge in gesprek met WebWereld.

De Telfort-directeur verzet zich tegen de gedachte dat de mobiele operators 'voor een prikkie' een licentie hebben gekocht. "Wij hebben 947,6 miljoen gulden betaald voor een van de drie kleinere kavels. Voor aanvang van de veiling hadden wij een bedrag in gedachten van zo'n 500 tot 800 miljoen gulden. Later hebben we dat naar boven bijgesteld. We hebben een mooie prijs betaald, maar we hebben zeker geen geld overgehouden."

"Iedereen spreekt nu over een koopje, maar ik zie voorlopig alleen nog maar investeringen. Boven op het kleine miljard voor de licentie komen nog eens twee tot vier miljard voor de daadwerkelijke aanleg van het net. Daarnaast moeten we nog een bedrijf opzetten voor UMTS."

Telfort wil in 2002 of 'zo veel eerder als mogelijk' beginnen met het aanbieden van UMTS-diensten. Aan de Stegge erkent dat KPN en Libertel met mobiele telefonie nog steeds voordeel hebben van het feit dat zij de eerste aanbieders waren, maar verwacht niet dat nu een strijd losbarst om wie het eerste de markt opgaat.

"Nogmaals, het product is het belangrijkst. Uiteraard moet het netwerk er zo snel

mogelijk liggen, maar het is niet cruciaal om de eerste te zijn. Je moet wel een bepaald niveau van diensten kunnen aanbieden, anders heeft het geen zin."

Anders dan bij mobiele telefonie zullen de aanbieders van UMTS-diensten ongeveer gelijktijdig beginnen. Alle partijen hebben gelijktijdig een licentie verkregen en alle hebben zij al een mobiel net. KPN en Libertel hebben met UMTS dus geen 'first mover advantage'. Dat verklaart ook waarom Telfort geen concurrentie op prijs aankondigt. Bij GSM moest de dochter van British Telecom zich als nieuwkomer de markt invechten, nu is dat niet nodig.