Adobe grijpt de introductie van nieuwe versies van Photoshop Elements en Premiere Elements aan om afscheid te nemen van de term 'light-software'. Volgens Roel-Jan Mouw, Marketing. Manager van Adobe, is de term een ontkenning van de kracht die schuilt in deze voor thuisgebruikers en hobbyisten bedoelde software.

Photoshop Elements heeft inmiddels een marktaandeel van wereldwijd 57 procent en Adobe verwacht dit met de nieuwe versie verder uit te breiden. Paint Shop Pro dat met ongeveer 20 procent nog het dichtst in de buurt komt, ziet met daarbij zelf niet als een concurrent omdat het volgens Mouw achterblijft in gebruiksgemak voor de niet-professionele gebruiker.

Op de markt voor digitale videobewerking neemt Adobe wereldwijd de derde plaats in en ondervindt het vooral concurrentie van Magix en Pinnacle. De eerste profiteert daarbij sterk van zijn Duitse herkomst. "Maar liefst 40 procent van de verkoop van software voor digitale videobewerking door consumenten, vindt plaats in Duitsland", aldus Roel-Jan Mouw.

Bundel

Om de sterke positie van Photoshop Elements uit te buiten, gaat Adobe bij de marketing van de nieuwe versies meer nadruk leggen op de verkoop van de gebundelde versie van beide producten. Ook heeft men de functionaliteit van de twee producten beter op elkaar afgestemd.

Photoshop Album, de kleinste in de Elements-serie en vooral bedoeld voor het beheren van een digitale fotoverzameling, valt hierdoor wel steeds meer tussen wal en schip. Maar dat is prima volgens Mouw. "Adobe gaat zijn tijd en energie steken in de gratis Starter Edition om nieuwe klanten te trekken. Maar liefst 16 procent van alle kopers van Photoshop Elements zijn afkomstig van de Starter Edition."

De prijs voor Adobe Photoshop Elements 4.0 en Adobe Premiere Elements 2.0 is onveranderd met 99 euro, de bundel kost 149 euro.