Na een lange periode van groei, bleef het marktaandeel van Mozilla's browser tussen juni en september 2007 gelijk in de meeste Europese landen, aldus online onderzoeksbureau XiTi. Na september vertoonde het marktaandeel weer een groei, en bereikte aan het eind van 2007 de 28 procent, vijf procent hoger dan aan het einde van 2006.

Goede start

Het jaar 2007 vormde een goede start voor Firefox, die tussen de maanden januari en mei 2007 bijna driekwart van de totale groei in het jaar wist te realiseren. Na mei zakte de groei af om vervolgens in juni te stabiliseren en na september zelfs wat in het negatieve te zakken. In november revancheerde Mozilla zich echter weer met een marktaandeel dat in één maand een heel procent groeide.

Terugloop in Nederland

Koploper in de strijd om het marktaandeel is Estland, dat het marktaandeel zag stijgen van 25,4 procent in November, naar 37,3 procent in december. In totaal wordt het gebruik van Firefox in 32 landen gevolgd door XiTi en in slechts drie van die landen daalde het marktaandeel van Firefox. In Denemarken was deze daling het sterkst met 0,6 procent, gevolgd door Oekraïne met 0,3 procent, en als laatste Nederland, met 0,1 procent. Oekraïne en Nederland bungelden bovendien al onderaan in de Firefox-ranglijst.

Koplopers

De drie landen waar de browser het populairst is onder gebruikers blijft onveranderd. Finland, Slovenië en Polen voeren de lijst aan met een respectievelijk marktaandeel van 45,4 procent, 44,6 procent en 42,4 procent.