Tenminste, als er nog voldoende tijd over is, want de dag waarop het eindproduct in productie gaat, nadert snel. Maar durf jij in een vliegtuig te stappen dat zijn eerste testvlucht nog moet maken?

Balans tussen ontwikkelen en testen

Het is belangrijk om systemen uitvoerig te testen voordat ze in gebruik worden genomen. Dat kan alleen als integratie en testengineers vroeg bij het traject betrokken worden. Het werken volgens een methodiek is een goede manier om balans te vinden tussen ontwikkelen en testen. Het V-model is een veel gebruikte ontwikkelmethode, waarbij het ontwikkelproces en de fasen van het testtraject hand in hand gaan. Nog terwijl een architect in het voortraject de specificaties van het te maken product opstelt, worden bijvoorbeeld de risico's al in kaart gebracht. Waar risico's zijn, moet immers worden getest.

Teststrategie

Voor een integratie en testengineer zit het uitvoerende werk vooral aan het einde van een ontwikkeltraject. Maar voorgaande fasen lopen altijd uit, zodat ingecalculeerde tijdreserves op zijn tegen de tijd dat de testfase aanbreekt. De einddatum staat vast, die wordt niet zomaar verschoven. "Er is altijd beperkte tijd om te testen," vertelt Jacco van de Laar, coördinator system integration bij Yacht. "Daarom moeten testengineers keuzes maken. Wat testen ze wel en wat testen ze niet. Dat kan door vroeg in het traject de risico's te bepalen en een teststrategie op te stellen. Wat een hoog risico heeft zal intensief getest worden, zaken met een laag risico mogen minder aandacht krijgen. Daarnaast is het van belang wanneer er getest kan worden. Dat hoeft niet altijd aan het einde van het traject te zijn. Een technisch risico, zoals een voeding of processor, kan heel goed getest worden zodra die binnenkomt, zonder dat die al in het systeem hoeft te zitten. Voor business risico's is een completer systeem nodig en kan er pas getest worden tijdens de integratie."

Kennis van alles

Bij het ontwikkelen van producten zijn verschillende disciplines betrokken. Denk aan specialisten voor elektronica, mechanica en software. Uiteindelijk wordt alles geïntegreerd en getest. Dan moet het werken zoals in het begin is afgesproken. "Een integratie- en testengineer moet daarom van alles een beetje kennis hebben," geeft Jacco van de Laar aan. "Dit in tegenstelling tot technische specialisten die diepgaande kennis van de eigen discipline hebben."

Een testprofessional moet voldoende kennis hebben om de benodigde informatie bij de juiste specialisten op te halen. "Engineers van verschillende disciplines spreken alleen niet dezelfde taal, dus moet je het gesprek leiden en de vertaalslag maken zodat iedereen over hetzelfde praat. Wat betekent bepaald gedrag op systeemniveau en hoe vertaal je dat naar ieders eigen discipline. Communicatief moet je dus heel sterk zijn. Soft skills zijn in dit vak belangrijk. Je moet ze al hebben, en naarmate je meer ervaring krijgt groeien ze."

Effect voor de klant

Ook als een risico technisch gezien klein is, kan het effect van een fout voor de klant groot zijn. Jacco: "Dan is het een groot business risico, waar alsnog veel testinspanning in gestoken wordt. Het gaat er altijd om wat het risico voor de klant is. Hierin speel je als integratie en testengineer een belangrijke brugfunctie. Testen is het afbouwen van risico. Tijdens het ontwikkeltraject laat je zo het vertrouwen in een product groeien. Een testengineer heeft vooral een rapporterende en adviserende rol. Wat is het probleem, welke gevolgen heeft het voor de klant, is er een workaround? Vervolgens wordt er een structurele oplossing voorgesteld met de betrokken designers; hoe is het op te lossen en hoeveel tijd kost dat. Bij een tablet die in het veld voornamelijk voor mail en internet wordt gebruikt, is het geen groot probleem als de gps een wat slechter ontvangst heeft. Als workaround kan altijd nog een gps-dongle gebruikt worden. Is de primaire functie navigeren, dan wordt het een ander verhaal. Het is dezelfde fout, maar de toepassing bepaalt of het een showstopper is. Een testengineer rapporteert en adviseert. Het management bepaalt uiteindelijk wat te doen."

Leren in de praktijk

Opmerkelijk genoeg bestaat er op hoge scholen en universiteiten geen opleiding tot integratie en testengineer. Hoe word je het dan? "Dat gebeurt vaak bij toeval," vertelt Jacco van de Laar. "Bedrijven zoeken gegadigden om in te werken. Voornamelijk mensen met als afstudeerrichting werktuigbouwkunde, natuurkunde, elektrotechniek, of lucht- en ruimtevaarttechniek. Mensen met een brede interesse, of die nog niet weten wat ze willen worden. Als integratie- en testengineer kom je met veel disciplines in aanraking, zodat je in de praktijk merkt wat het beste bij je past. Je gaat veel naar klanten en ziet hoe producten gebruikt worden. Je doet waardevolle ervaring op. Later kun je alsnog een overstap naar bijvoorbeeld software of electrical designer doen. De systeemkennis die je hebt opgedaan is een enorme meerwaarde die je goed kunt gebruiken in een specialistische omgeving."

T.E.S.T.

Ongeveer zes keer per jaar worden testprofessionals uit allerlei verschillende organisaties uitgenodigd deel te nemen aan de werkgroep Towards Excellent System Testing (T.E.S.T.), die door Yacht wordt georganiseerd. Er wordt een onderwerp gepresenteerd en vanuit verschillende invalshoeken wordt gekeken hoe dit in een bedrijf kan worden opgelost. "De meeste bedrijven erkennen de meerwaarde van een gedegen testafdeling en velen worstelen met vergelijkbare vragen en uitdagingen," geeft Van de Laar aan. "Hoe bepaal je het groeipad naar een volwassen testafdeling, hoe ga je om met weerstand in het bedrijf. Het helpt enorm om met vakbroeders te praten en ervaringen uit te wisselen. Via de werkgroep wordt vaak het eerste contact gelegd, waarna professionals onderling afspreken om in detail over het onderwerp verder te praten."

We zijn bij Yacht momenteel hard op zoek naar ICT professionals. Ben jij benieuwd naar welke kansen we voor jou hebben? Klik hier.