"Negeer deze mail aub", stelt de klantenservice van domeinautoriteit ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) in de tweede mail. Die is ongeveer drieënhalf uur ná de eerste, foute, afmeldingsmail gestuurd. "Tijdens recent testen van ons Customer Service-systeem kan een e-mailbericht onbedoeld aan u zijn verstuurd", vermeldt de correctiemail.

Klanten en service

De ten onrechte verstuurde eerste mail deelt klanten en contacten mee dat hun vraag of aangemelde probleem is opgelost. De klantenservice voor de nieuwe gTLD's (generic top-level domains) biedt daarbij geen details over het hoe en waarom de kwestie is opgelost. De mail stelt alleen summier dat er een reactie is gegeven. Dat is echter niet per sé het geval. De hele oplossingsmail is dan ook niet valide, erkent de ICANN.

De klantenservice voor de nieuwe, omstreden topleveldomeinen biedt in de vervolgmail van vannacht excuses aan voor eventuele ontstane verwarring door de mailfout. Niet alleen deze gTLD's hebben tot ophef geleid bij ICANN-klanten en potentiële klanten, maar ook de aanpak ervoor. Bij de opzet, uitvoering en technische invulling zijn diverse fouten gemaakt. Sommige daarvan blijven nog zeker drie jaar 'nawerken', mogelijk met gevaar voor levens.