Gisteren deden de Consumentenbond en Currence, eigenaar en merkhouder van de betaalformule iDeal, hun beklag over webwinkels die extra kosten in rekening brengen voor betalen met iDeal. Consumenten moeten bij het afrekenen met dat online-betaalsysteem soms 2 kwartjes tot 1 euro bijbetalen.

Volgens Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen is het aan webwinkels zelf om te kiezen hoe ze de kosten van het betaalverkeer doorberekenen. "Webwinkeliers mogen zelf bepalen hoe ze iDeal inzetten. In gewone winkels is het ook aan de winkelier hoe de kosten worden doorberekend."

Betalen is niet gratis

Bovendien worden bij andere betaalmethodes ook bijdrages gevraagd, zoals bij creditcardbetalingen, zegt Jongen. "Je mag consumenten er best bewust van maken dat betalen niet gratis is."

Per transactie met iDeal moeten webwinkels gemiddeld 30 tot 80 eurocent betalen. Currence vindt dat webwinkeliers die kosten in de prijs moeten verwerken, om een eerlijker beeld te geven. Wel zegt Currence dat shoppers een vrije keuze hebben. "Het internet is groot, je kunt ook naar een andere webwinkel gaan."

Thuisbezorgd

Thuisbezorgd.nl is één van de webwinkels die een vergoeding rekent voor iDeal-transacties. Contant betalen is goedkoper. "Het verwerken van online betalingen is erg complex. Wij ontvangen de betalingen en dienen het wekelijks naar 2000 restaurants door te sluizen. Dat kost nu eenmaal geld", zegt oprichter Jitse Groen.

Thuisbezorgd.nl vindt de stellingnames van Currence zeer merkwaardig. "Kennelijk kan men wel hoge kosten vragen voor een iDeal-transactie, maar zou de webwinkelier deze kosten niet bij de consument neer mogen leggen. Ik hoor graag van Currence wie deze kosten dan wel zou moeten betalen."

Volgens schattingen van Currence brengt ongeveer 4 procent van alle webwinkels extra kosten in rekening voor betalen met iDeal. Dat lijkt Groen een conservatieve schatting. "Ik denk dat het overgrote deel van de webwinkels kosten vraagt. Bij de meeste andere webwinkels is het zo dat je helemaal niet contant kunt betalen en de opslag altijd in de productprijs is verwerkt. De consument betaalt er dus altijd voor. Het verdelen van deze kosten over mensen die niet online betalen lijkt me onrechtvaardig."