Sinds de release van de game in 2004, hebben meer dan 10 miljoen gamers zich wereldwijd aangemeld voor de Massive Multiplayer Online (MMO) game, meldt Gamespot. 2,5 miljoen gebruikers daarvan komen uit Noord-Amerika en 2 miljoen bevinden zich in Europa. Ter vergelijking, het aantal mensen met een World of Warcraft-account ligt nu net zo hoog als het aantal accounts voor Xbox Live. Verwacht wordt dat dit aantal snel zal toenemen wanneer de tweede uitbreiding van het spel wordt uitgebracht.

Succes voor MMO

Het werd lange tijd onmogelijk geacht om een succesvolle MMO op de markt te brengen door de combinatie van hoge onderhoudskosten en de (logische) onwelwillendheid van gamers om meer dan eens voor hetzelfde spel te betalen. Met World of Warcraft heeft Blizzard bewezen dat het wel degelijk kan. De game was in 2005 en 2006 het best verkochte pc-spel van het jaar. In 2007 belandde het spel op de tweede plek, verslagen door een eigen uitbreiding: The Burning Crusade.

Blij met succes

Mike Morhaime, CEO en mede-oprichter van Blizzard Entertainment is blij met het succes: 'Het is erg bevredigend om te zien hoe gamers in de hele wereld zoveel enthousiasme en steun blijven tonen voor World of Warcraft. We zijn nog altijd blij met ieder lid dat onze community komt verrijken en we kijken er enorm naar uit om de volgende update in de komende maanden met deze community te delen'.

Zeven talen

Met versies in zeven verschillende talen en een Russische versie nog in ontwikkeling, kan World of Warcraft inderdaad een wereldwijd succes genoemd worden. Een bewijs dat MMO in ieder geval één van de toekomstige manieren van gamen is. Naast Noord-Amerika en Europa is het spel ook in China, Korea, Australië, Nieuw Zeeland, Thailand, en Macau razend populair.

Op dit moment werkt Blizzard aan een tweede uitbreiding van het spel, genaamd Wrath of the Lich King, die later dit jaar uitgebracht zal gaan worden.