Het onderzoeksbureau Interview*NSS heeft de afgelopen weken in samenwerking met MetrixLabeen onderzoek uitgevoerd onder 750 Nederlanders en hen de vraag gesteld of men wel eens iets via internet heeft gekocht. 28 procent van de mensen die online was, kocht wel eens iets. In het onderzoek richtte men zich op de aankoop van cd's. Het bleek dat 11 procent van de online Nederlanders cd's via internet koopt. De meeste mensen kochten het afgelopen jaar tussen de een en zes cd's online. De onderzoekers vonden het opvallend dat een relatief hoog aantal (6 procent) meer dan tien cd's gekocht had. De onderzoekers durven te stellen dat de echte cd-liefhebber juist via internet koopt. Van alle cd's die in december 2000 gekocht zijn, was bijna 80 procent een sinterklaas- of kerstcadeautje. Bol.com is de populairste onlinewinkel om cd's te kopen. Op de tweede plaats komt Free Record Shop. De snelheid, de mogelijkheid om prijzen te vergelijken en het gemak waren reden voor de ondervraagden om cd's via internet te kopen in plaats van in de winkel.