Aanvankelijk leek het probleem alleen voor internetprovider XS4ALL te gelden, maar inmiddels is duidelijk dat veel meer mensen getroffen zijn. Zo klagen ook klanten van KPN en Solcon tegenover Techworld.

Het probleem begon vannacht rond drie uur en duurt nog altijd voort. "Het betreft een storing diep in ons netwerk", weet Niels Huijbregts, woordvoerder bij internetprovider XS4ALL. "Eenvijftiende van onze klanten is door het euvel getroffen en dan hebben we het over 20.000 klanten."

Desgevraagd erkent een woordvoerder van KPN dat er een probleem speelt in het transport van de data. ADSL werkt wel, maar het ATM-netwerk op de achtergrond doet het nog niet. "Op dit moment hebben we nog geen beeld hoeveel klanten getroffen zijn", vertelt een woordvoerder tegenover Techworld. "Maar we hebben het hier over een hardnekkig probleem."

ATM

ATM, dat staat voor Asynchronous Transfer Mode, is een netwerktechniek die veel wordt toegepast voor het op hoge snelheid verzenden van data over een grotere afstand. Het netwerk verstuurt gegevens in pakketten van 53 bytes over een zogenaamd virtueel circuit en is ook in staat Quality of Service te bieden.

"Het grote voordeel van ATM zou moeten zijn dat het systeem bij problemen een nieuwe weg gaat zoeken", legt een ATM-beheerder uit. "Het lastige is wel dat dit soort verbindingen soms statisch in plaats dynamisch geconfigureerd wordt. Als er wat fout gaat moet je handmatig alles omzetten en dat kost tijd, heel veel tijd." De techneut zegt niet te weten of KPN gekozen heeft voor de zelflerende dynamische mode of niet, wel weet hij te melden dat het telecombedrijf bezig is met het aanleggen van een IP-backbone.

Bron: Techworld