Het eerste nummer is gratis te downloaden vanaf de site van Emerce. Op 20 april, bij de opening van de beurs The ICT & Networking Event, zal het tweede nummer op papier verschijnen. Hoofdredacteur Anton van Elburg toont zich het meest tevreden over het omslagverhaal over 'social software', zoals Orkut. "Het verhaal is neergezet als een wiki, waarbij lezers worden uitgenodigd om mee te schrijven aan het verhaal."

Zinio

De digitale versie van Emerce kan alleen gelezen worden via de Zinio Reader, een soort pdf-reader voor tijdschriften. In de Verenigde Staten verschijnen al diverse tijdschriften in het Zinio-formaat, waaronder BusinessWeek en Mac Developer. Zinio maakt het mogelijk om interviewclips, muziek, filmtrailers en commercials aan een tijdschrift toe te voegen. In het eerste nummer maakt adverteerder Rhinofly gebruik van deze mogelijkheden: in de advertentie is een soort animatie verwerkt. Behalve de interactieve mogelijkheden maakt Zinio het ook een stuk eenvoudiger om content te beveiligen met 'digital rights management' (drm). "Je kunt het blad niet in één keer printen zoals bij pdf, maar alleen per artikel", aldus Roderick Wijsmuller van VNU Business Publications, de uitgever van Emerce. Ook kan het Zinio-bestand niet zomaar doorgestuurd worden aan anderen.

Winst

Vorig jaar werd Emerce failliet verklaard. Uitgever Quote Media moest er naar eigen zeggen te veel geld op toe leggen. Vervolgens nam VNU BP het tijdschrift en de site over. De uitgever heeft hoge verwachtingen. "We hebben het blad niet gekocht om quitte te spelen", aldus Wijsmuller. "We willen winst maken en snel ook." Hij verwacht dat Emerce aan het eind van dit jaar 7.500 abonnees heeft. "Dat aantal moet verder groeien naar 12.000." Een jaarabonnement op de papieren Emerce gaat 55 euro kosten, een abonnement op de Zinio-versie is tien euro goedkoper. Wie het maandblad zowel op papier als via internet wil ontvangen, is jaarlijks 65 euro kwijt.