De Facebook Timeline is nu verplicht op alle Facebook Pages, de pagina's van bedrijven, bekende personen en andere organisaties. De mogelijkheid om Facebook Pages te voorzien van de Timeline werd eind februari opengesteld. Al meer dan 8 miljoen bedrijven en merken schakelden vervolgens zelf over naar de nieuwe opmaak. Op 31 maart zijn alle pagina's automatisch overgezet naar de nieuwe vormgeving, bevestigt Facebook.

Maar niet alle organisaties zijn even blij met de komst van de Timeline. Sommige beheerders van Facebook Pages klagen over een storm van protest van gebruikers na de overschakeling op het nieuwe formaat. Vooral oudere gebruikers zouden negatief reageren op de verandering.

Profielen

Facebook is al sinds oktober bezig met de uitrol van de Timeline op persoonlijke profielen. Dat gebeurt geleidelijk omdat er 850 miljoen actieve gebruikers zijn. Gebruikers krijgen voordat hun Timeline wordt geactiveerd eerst zeven dagen de tijd om hun nieuwe profiel te controleren, zodat ze de zichtbaarheid van oude berichten en foto's nog kunnen aanpassen.

Met de Timeline kunnen Facebook-gebruikers nog meer levensgebeurtenissen delen. De Timeline biedt ook meer opties om bepaalde foto's of berichten groter onder de aandacht te brengen. Verder zijn er nieuwe Timeline-applicaties waarmee gebruikers na een eenmalige toestemming automatisch hun activiteiten op andere sites kunnen delen, waarna de Timeline deze samenvat. Het gaat bijvoorbeeld om beluisterde liedjes op muziekdiensten en gelezen artikelen op nieuwssites. Facebook noemt dit 'moeiteloos delen'. De eerste Nederlandse sites moeten nog Timeline-apps lanceren. Onder meer AD.nl werkt aan zo'n toepassing voor het automatisch delen van gelezen artikelen.