Site-eigenaren kunnen een button op hun site zetten waarop bezoekers kunnen klikken om een fooi achter te laten. Het trouwe publiek van de site kan zo zijn waardering laten blijken voor de content die er gepubliceerd wordt.

"Tipit.To is bedoeld voor mensen die terughoudend zijn om advertenties op hun site te plaatsen omdat ze dat niet mooi vinden. En voor mensen die content maken die niet makkelijk adverteerbaar is, zoals bijvoorbeeld plaatjes", licht Alper Çugun, mede-oprichter van de dienst toe.

Betaling

Als een gebruiker een fooi wil geven dan vult hij het bedrag in en zijn e-mailadres. Vervolgens wordt er een e-mail verstuurd om aan te geven dat de toezegging om een fooi te geven is aangekomen. Als het bedrag van een fooiengever drie euro heeft bereikt wordt hij via een mail verzocht het bedrag over te maken aan Tipit.to.

Het bedrijf brengt in principe alleen maar de transactiekosten in rekening die nodig zijn om de PayPal-betaling te voldoen. Zelf willen de bedenkers geld verdienen via hun eigen systeem. Standaard staat het percentage dat naar Tipit.To gaat op tien procent. Via een schuif kunnen gebruikers regelen hoeveel van de fooi naar de bedenkers van de dienst gaat. Dit percentage kan ook teruggeschroefd worden naar nul.

Niet waterdicht

Het systeem is overigens nog niet waterdicht. Zo is het mogelijk om met een vals e-mailadres fooien te geven. Deze fooien worden wel direct meegerekend in de fooienpot van de site. Volgens Çugun worden deze 'fooi intenties' op dit moment nog meegerekend maar zullen ze op den duur verdwijnen.

Het idee is niet nieuw. De sites Tipjar.com, TipJoy.com en online betaaldienst PayPal starten eerder vergelijkbare diensten.