Klanten van Tiscali die geen adsl-verbinding hebben via het eigen Tiscali-netwerk, maar via KPN, hebben deze week een brief van hun provider gekregen. Hierin worden de gevolgen uit de doeken gedaan van de snelheidsverhoging die KPN heeft doorgevoerd. "Door deze verhoging van de snelheid van KPN wordt Tiscali geconfronteerd met hogere kosten", zo stelt de isp. Tiscali doelt hier op het veranderende surfgedrag dat klanten gaan vertonen door de hogere snelheden. Hierdoor ontstaat er meer dataverbruik, dat Tiscali vervolgens zal moeten vergoeden aan KPN. Tiscali is niet de enige provider die hiermee problemen heeft. Ingewijden melden dat andere isp's al langer soortgelijke klachten hebben: zij draaien op voor de cadeautjes van KPN. Tiscali is na Het Net de eerste provider die niet zonder meer meegaat met KPN. De hogere kosten zullen worden doorberekend in de maandelijkse abonnementsbedragen. Klanten van Tiscali krijgen dus niet zonder meer beschikking over de hogere snelheden bij een gelijkblijvend maandbedrag. Dit gebeurt alleen als de consument bereid is vijf euro per maand bij te betalen. Klanten moeten expliciet voor deze optie kiezen. Een andere (standaard) mogelijkheid is dat de snelheid niet wordt verhoogd van 1024 Kbps naar 2048 Kbps, maar gelijkblijft. Gevolg is dan wel dat de datalimiet drastisch wordt verlaagd naar 2000 MB per maand. In de oude situatie was dat 20 GB. Ook moet de klant eenmalig 25 euro administratiekosten betalen aan KPN. De abonnementsprijs wordt wel met tien euro per maand verlaagd. Tiscali is niet de enige isp die heeft besloten niet mee te gaan met de beloftes van KPN. Eerder werd al duidelijk dat KPN-dochter Het Net niet bij al zijn pakketten meegaat in de snelheidsverhoging.