Daarmee komt het totaal aantal adsl-gebruikers nu uit op 1,38 miljoen. Dat blijkt uit de voorlopige kwartaalcijfers die de Italiaanse provider maandag heeft bekendgemaakt.

Na de afsluiting van het tweede kwartaal heeft Tiscali Nederland zestigduizend adsl-klanten afgestoten aan KPN. KPN betaalt ongeveer 13 miljoen euro voor deze klanten.

De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 178 miljoen euro. Dat betekent een groei van 9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De winst voor rentelasten, belastingen en afschrijvingen (ebitda) bedroeg 19 miljoen euro, iets meer dan in dezelfde periode vorig jaar (18,1 miljoen euro).

De cijfers zijn gebaseerd op de resultaten in Italië, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië.

Lening

Tiscali maakt ook bekend een lening te hebben afgesloten van 150 miljoen euro bij Silver Point Finance. Deze maand ontvangt 50 miljoen euro, de rest van het bedrag krijgt de provider in september volgend jaar.

Volgens bestuursvoorzitter Ruud Huisman van Tiscali stelt de lening de provider in staat op zijn in april gepresenteerde plannen uit te voeren. Tiscali maakte destijds bekend dat het zich wil concentreren op een beperkt aantal landen.

In deze landen wil de internetaanbieder een belangrijke rol spelen op de adsl-markt. Als onderdeel van dit plan breidt de provider zijn adsl-netwerk in Nederland uit.

In 2007 moet meer dan 80 procent van de Nederlandse huishoudens de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van het adsl-netwerk van de Italiaanse provider. Nu is dat nog 60 procent.