Volgens woordvoerder Laurens van den Oever, Entertainment Business Manager van GfK Benelux, dat de entertainmentverkopen in Nederland meet, is TMF het eerste medium dat een abonnement heeft genomen op de zogeheten webspiderdienst van zijn bedrijf.

Met die 'spider' meet GfK de populariteit van tracks onder Nederlandse peer-to-peergebruikers. Onder meer eMule, eDonkey, Overnet en BitTorrent worden geanalyseerd. Webspider meet op titelniveau de verspreiding van alle vormen van entertainment en in elke mogelijke vorm op dit soort netwerken.

'De muzieksamenstellers van TMF voeden ons met titels van muziek en wij checken die met onze webspider op populariteit op de p2p-netwerken. Dat geeft een beter inzicht van wat er leeft onder de doelgroep dan een panel met twintig kijkers', denkt Van den Oever. Volgens hem nemen meerdere Nederlandse entertainmentproducenten en -verkopers de dienst al af.

Een woordvoerder voor TMF bevestigt dat de onderneming de gegevens gebruikt om kijken wat er speelt, maar benadrukt dat uitsluitend gaat om informatieverschaffing.

Superchart

Vorige week leverde het plan van TMF om dezelfde p2p-data van GfK Benelux mee te laten tellen in een nieuwe hitlijst, de SuperChart, tot een storm van protest bij de Nederlandse muziekbranche. Volgens branchevereniging NVPI en auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra gaf TMF een verkeerd signaal af als de zender onbetaalde p2p-downloads zou mee rekenen in een hitlijst.

Na alle kritiek besloot TMF, onderdeel van MTV Nederland, af te zien van het gebruik van de p2p-gegevens in de Superchart. Volgens Van den Oever blijft dat zo. 'TMF heeft ons hierna nog niet gevraagd de gegevens ook te leveren voor de hitlijst.'

Zestien keer

Twee jaar geleden bracht GfK naar buiten dat Nederlanders zestien keer zoveel onbetaalde muziekdownloads via p2p-netwerken binnenhalen dan betaalde downloads via legale sites. Nieuwe gegevens over de situatie wil Van den Oever niet geven, omdat die alleen worden geleverd aan betalende klanten van het onderzoeksbureau.

Vorige maand bracht het bedrijf wel cijfers over de betaalde downloads naar buiten. Ondanks een stijging van 20 procent in de verkoop van downloads vormen die nog altijd maar een magere vier procent van de totale muziekmarkt in Nederland.

Wouter Rutten, woordvoerder van de NVPI, zegt geen problemen te hebben het gebruik van de peer-to-peer data door TMF omdat er niet openlijk mee geadverteerd wordt. "Dat is iets anders dan het expliciet meenemen en het samenstellen van een hitlijst," zegt Rutten.