Het exacte bedrag van de overname, die maandag bekend werd, brengen TMG en Hyves officieel niet naar buiten. "We hebben een eerlijke prijs gekregen", vertelt TMG-bestuurder Patrick Morley. Voor Hyves verandert er voorlopig weinig. Het management blijft in dienst en Hyves kan voorlopig redelijk onafhankelijk van TMG opereren. "We willen wel steeds de samenwerking opzoeken, maar onder regie van het team van Hyves", aldus Morley. "Ik geloof in de kracht van de Hyves-medewerkers. Dat dit team intact blijft, is belangrijk geweest bij onze beslissing." De salesafdelingen van beide bedrijven blijven vooralsnog gescheiden, al gaat de crossmediatak van TMG wel samenwerken met Hyves.

Privacy

Een deel van de Hyves-gebruikers uitte maandag zijn ongenoegen via WieWatWaar-berichten of tweets. Sommigen gingen over tot verwijdering van de eigen Hyves-profielen. Dat gebeurde vanwege privacyzorgen over 'doorverkopen van persoonlijke gegevens' of een sentiment tegen de 'rechtse roddelkrant', zoals dat in de reacties werd genoemd. Morley vindt die vrees onterecht. "Wij hebben met Habbo Hotel en Relatieplanet.nl al aangetoond dat we integer omgaan met de privacy. Ook Hyves heeft een goede reputatie wat privacy en veiligheid betreft. De inzet van communitymanagers heeft tot nu toe goed gewerkt."

Volgens Hyves-topman Marc de Vries is privacy 'altijd een belangrijk onderwerp voor Hyves geweest'. "We werken ook samen met allerlei partijen om de veiligheid van kinderen op de site te verbeteren. We zijn ook beter bereikbaar bij problemen, omdat we in Nederland zitten." Anti-Telegraaf-emoties zijn volgens Morley onterecht. "De integriteit van de community staat ook voor ons voorop."

Opzeggingen

De topmannen reageren gelaten op het verwijderen van profielen door een klein deel van de gebruikers. "Dat is misschien een eerste reactie. Niet iedereen doet het ook daadwerkelijk. Uiteindelijk denken we dat het aantal nieuwe inschrijvingen hoger zal zijn dat het aantal mensen dat zijn profiel verwijdert", aldus De Vries. Dat TMG-bedrijf Geenstijl opriep om Hyves-accounts te verwijderen vindt Morley 'voorspelbaar'. "Dat was te verwachten. Die vrijheid heeft Geenstijl binnen de groep."

Marktplaats

TMG wil met Hyves meer omzet gaan halen uit onder meer advertenties. Dat kan door gebruikers langer op Hyves vast te houden. Het aantal minuten dat bezoekers op de site besteden stijgt nog altijd. Zondag nog vestigde Hyves een record met een tijdsbesteding van 130 miljoen minuten.

TMG wil onder meer gebruikmaken van Hyves als platform voor rubrieksadvertenties. Hyves heeft al een onderdeel marktplaats voor vraag en aanbod van producten, dat volgens De Vries de komende tijd nog meer aandacht zal krijgen. Hyves' Marktplaats-onderdeel past bij andere TMG-sites als Speuders.nl, Autotelegraaf en Botentekoop.nl. Voor TMG betekent dit volgens Morley 'een tweede kans' om marktleider Marktplaats.nl het vuur aan de schenen te leggen.

Slager en Spotify

Ook rond lokale advertenties zijn er volgens Morley mogelijkheden. "Onze lokale kranten kunnen met Hyves samenwerken, ook op gebied van lokale advertenties. De plaatselijke slager adverteert nu bijvoorbeeld nog bijna niet online. Wij kunnen hem met Hyves een manier geven om mensen in zijn buurt te bereiken." Ook het evenementendeel van Hyves biedt mogelijkheden op lokaal niveau.

TMG wil Hyves verder inzetten om de eigen activiteiten rond gaming en radio uit te breiden en een sociaal aspect te geven, vertelt Morley. "We hebben al spelletjessites en digitale radiozenders rond allerlei thema's. Ook rond radio kan je met een sociaal netwerk iets interessants opzetten. Kijk maar naar Spotify of Last.Fm."

Facebook en API's

Concurrent Facebook valt niet te negeren voor Hyves, maar volgens Morley is TMG er alles aan gelegen om 'marktleiderschap te behouden'. "Nederland is voor Facebook niet belangrijk. Facebook richt zich meer op grote landen als Duitsland, Rusland, China of Brazilie. Wij moeten ervoor zorgen dat we voor Nederlanders het relevantst blijven", aldus De Vries.

TMG wil ook het 'open' karakter van Hyves behouden. Zo blijft het mogelijk om via open API's applicaties en diensten te koppelen aan Hyves en kunnen websites via Hyves Connect functies van Hyves integreren op de eigen site. "We geloven erin dat 'open' uiteindelijk het beste werkt op internet", zegt Morley. "We willen zo open mogelijk zijn."

Enkele honderden ontwikkelaars heeft tot nu toe van Hyves' API's gebruik gemaakt, zegt De Vries. Het gaat onder meer om grote telefoonfabrikanten die sociale netwerkfuncties inbouwen in hun smartphones en daarbij ook steeds vaker de mogelijkheid bieden om Hyves-contacten te importeren. Het blijft ook mogelijk om statusupdates automatisch uit te wisselen tussen Hyves, Twitter en Facebook.

Hyves telt een kleine 9 miljoen Nederlandse leden, waarvan er ruim 5 miljoen regelmatig inloggen. Anderhalf miljoen van hen doet dat minimaal een keer per maand via de mobiele telefoon.

Update 20.00 uur: Patrick de Laive, mede-oprichter van techsite TheNextWeb, zegt uit 'uit betrouwbare bron' te hebben vernomen dat TMG 43 miljoen euro heeft betaald voor Hyves. "Plus wat kleingeld", aldus De Laive.

Thijs Berkelder, analist bij vermogensbeheerder Petercam, komt tegenover Nu.nl op ongeveer hetzelfde bedrag. Hij schat het bedrijfsresultaat in op vier miljoen euro en het zou gebruikelijk zijn om tien keer dat bedrag te betalen: 40 miljoen euro.