Als een koper bij een webwinkel kiest voor online rembours krijgt hij of zij na betaling via een TNT-betaalmethode een geheime aflevercode per mail of sms. Als de bezorger langskomt met een handscanner dan moet de koper de rembourscode op een handterminal van TNT Post intoetsen. Na invoering van de code wordt het geld, dat tijdelijk op een externe rekening stond geparkeerd, aan de webwinkel overgemaakt.

In het derde kwartaal komt de 'soft launch' met een beperkt aantal partners, vertelt Stephan van den Eijnden, commercieel directeur van TNT Post Pakketservice, op het Online Betaal Congres in Utrecht. Eind dit jaar wordt de dienst breed gelanceerd. Van den Eijnden: "We gaan het heel breed in de markt zetten."

Aan de deur

De geheime aflevercode bij online rembours is alleen bekend bij de koper, en niet bij de bezorger, om fraude te voorkomen. Online rembours kan alleen aan de deur. Als de koper bij de eerste afspraak niet thuis is, dan zal TNT een afspraak maken voor een moment waarop de koper wel thuis is.

Van den Eijnden: "De bezorger is het enige fysieke contact tussen de webwinkel en de klant. Via online rembours weet de koper zeker dat hij het betaalde ontvangt, en weet de webwinkelier zeker dat hij betaald krijgt."

Pinnen was te eng

Het postbedrijf heeft ook een pilot gedaan pinnen bij rembours, waarbij bezorgers een mobiele pinterminal meenamen. Maar op die manier betalen vonden de klanten toch een beetje eng, bleek uit de pilot.

Op korte termijn gaat het postbedrijf praten met diverse payment service providers, de bedrijven die veel webwinkels voorzien van de digitale kassa-omgeving. Dat zijn in Nederland bedrijven als Ogone, Adyen, Docdata, Bibit, Multipay en Buckaroo. Die bedrijven zouden online rembours van TNT kunnen implementeren op de betaalomgevingen die zij aanbieden. Over de kosten van de betaalmethode wil TNT nog niks zeggen.