De geringe bandbreedte, de hoge kosten en onduidelijke interfaces blijken voor veel mensen een reden om af te zien van verder gebruik van m-commerce. Dat blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG). Dit Amerikaanse onderzoeksbureau heeft een wereldwijd onderzoek uitgevoerd naar e-commerce via de mobiele telefoon. Ondanks de hoge frustratiegraad denkt een groot deel van de mensen die de diensten geprobeerd hebben of nu nog gebruiken, dat er toch toekomst voor e-commerce via de mobiele telefoon is. Zo'n 80 procent van de ondervraagden denkt dat m-commerce binnen drie jaar een belangrijk onderdeel van hun leven zal zijn. Net als de gewone mobiele telefoon nu is. Het onderzoek is wereldwijd uitgevoerd. BCG heeft naar de ervaringen en verwachtingen van gebruikers van mobiele diensten gevraagd. Wereldwijd zijn er veel verschillen aan te wijzen. De Japanners zijn het meest tevreden over m-commerce. Dat heeft alles te maken met de mogelijkheden van het i-mode systeem dat door de Japanse telecommaatschappij DoCoMo ingevoerd is. Wat gebruiksgemak betreft, torent dit systeem hoog uit boven het minder geavanceerde WAP-systeem dat in de rest van de wereld gebruikt wordt. De m-commerce mogelijkheden die Duitse banken bieden aan hun klanten, is de grootste reden voor Duitsers om de mobiele telefoon te gebruiken voor e-commerce doeleinden. De Fransen staan uiterst sceptisch tegenover WAP. Er zijn niet veel Fransen die geloven in dit soort mobiele diensten. Deze houding is naar alle waarschijnlijkheid het resultaat van de ervaringen die de Fransen hebben met hun Minitel-systeem. Consumenten zijn in het algemeen niet bereid veel te betalen voor de informatie die ze elders goedkoper kunnen vinden.Volgens het onderzoek vinden gebruikers van de diensten dat algemene informatie over het weer, nieuws en sport voor een klein bedrag beschikbaar moet zijn. Specifiek op de gebruiker toegespitste informatie mag best wat duurder zijn. BCG voorspelt verder dat m-commerce tegen het jaar 2003 op het punt zal zijn waar het internet in 1998 was op het gebied van online transacties. Tegen die tijd zal er door de consument wereldwijd zo'n 100 miljard dollar besteed worden aan mobiele e-commercediensten. De helft van dat bedrag bestaat uit abonnementsgelden voor de diensten en belkosten