Het aandeel van Google viel maar liefst 8 procent naar beneden, nadat onderzoeksberijf comScore constateerde dat er de laatste tijd steeds minder mensen in de Verenigde Staten op de advertenties klikken, de belangrijkste bron van inkomsten voor Google. Dat meldt Reuters.

Daling marktwaarde

Het rapport veroorzaakte zoveel onrust onder beleggers dat zij deze aandelen massaal in de verkoop deden, waardoor het aandeel Google daalde tot een waarde die voor het laatste elf maanden geleden werd gezien. Het is niet de eerste tegenslag voor de zoekgigant. In de eerste zeven weken van dit jaar daalde de marktwaarde van Google daalde met maar liefst 33 procent, oftewel 70 miljard dollar.

Minder vertrouwen

De massale verkoop van aandelen markeert een kentering in de houding van investeerders tegenover Google, die lange tijd dachten dat het gigantische bedrijf geen nadelig effect zou ondervinden van de recessie. Een van de redenen hiervoor is de uitspraak van Google topman Eric Schmidt eind vorige maand: ""We hebben geen enkele negatieve invloed van een mogelijke recessie gezien op onze inkomsten".

Grotere concurrentie

Zowel analisten als investeerders maken zich nu toch zorgen, dankzij de tegenvallende groei en verdiensten in het laatste kwartaal van 2007 in combinatie met het rapport van comSore. Men is er nu van overtuigd dat 'zelfs' Google in een neerwaartse spiraal terecht kan komen door de economische problemen in de Verenigde Staten.

Daarbij zijn investeerders ook bang dat, als Microsoft het voor elkaar krijgt om Yahoo over te nemen, er een grote concurrent ontstaat: "We zien geen goede reden om op dit moment het aandeel te kopen, omdat we denken dat er een aantal lastige maanden op stapel staan voor Google", aldus een beursanalist.

Storm in een glas water

Anderen denken echter dat Google nog steeds in staat is om de inkomsten sterk te laten groeien dit jaar, en dat de terugloop in advertenties te maken heeft met bewuste veranderingen die het bedrijf heeft doorgevoerd in haar advertentiebeleid en het weren van advertenties die niet aan dit beleid voldoen.

Marianne Wol, analist bij Susquehanna Financial Group zegt: "Hoewel Google in eerste instantie hinder ondervindt van deze aanpassingen, zal ze hier op de lange termijn de vruchten van plukken, omdat er meer relevante advertenties kunnen worden getoond, hetgeen weer leidt tot meer uitgaven bij adverteerders".

Weinig aan de hand

Volgens analist Jordan Rohan van financieel onderzoeksbedrijf RBC Capital Markets is er eveneens weinig aan de hand: "Zelfs met de resultaten die nu tegen lijken te vallen kan dit eerste kwartaal niet worden afgeschreven. Het grootste deel van de winst in het eerste kwartaal wordt gegenereerd in Europa, waar de economie het veel beter doet. Daarbij vindt er in maart doorgaans een uitgavepiek plaats, die de boel met gemak recht kan trekken. Wij denken dan ook dat de angst van investeerders onterecht en overdreven is."