Het Fraud Complaint Center heeft dit jaar 120.000 klachten ontvangen over online fraude. Dit varieerde van mailtjes die zogenaamd van eBay afkomstig waren en waarbij werd getracht creditkaartgegevens te achterhalen tot de overbekende Nigeria-scam. Een jaar eerder kwamen er nog `slechts' 75.000 klachten binnen, zodat er sprake is van een flinke stijging. Wat de precieze reden is voor de stijging van 60 procent is niet duidelijk. Een verklaring zou kunnen zijn dat mensen het centrum inmiddels snel weten te vinden. Een relatief nieuwe vorm van webcriminaliteit is die van afpersers. Persbureau Reuters meldt dat er steeds vaker afpersbendes opduiken die het hebben voorzien op vooral kleinere bedrijven. Deze worden bedreigd met bijvoorbeeld een DDoS-aanval. Ook individuele werknemers krijgen met afperspraktijken via e-mail te maken. Hierbij wordt gedreigd om compromitterende afbeeldingen op de persoonlijke computer te plaatsen, tenzij de werknemer een klein bedrag (meestal rond de twintig euro) overmaakt.