De online speelgoedwinkel ToySmart sloot eind mei haar deuren nadat grootaandeelhouder Disney geen heil meer zag in de onderneming. Het waardevolste bezit van het failliete ToySmart is haar omvangrijke bestand met klantgegevens. Als het echter aan de Federal Trade Commission ligt, is verkoop van deze gegevens uitgesloten. Nadat Disney de stekker uit de online winkel trok, plaatste ToySmart een advertentie in The Wall Street Journal. Hierin werden onder meer de URL en de inventaris aangeboden, maar ook een lijst met gegevens van meer dan 250.000 klanten. De FTC merkte de advertentie op en is over de aangeboden lijst gevallen. Het aanbieden van lijsten met klantgegevens is niet ongebruikelijk, maar ToySmart is het slachtoffer van haar eigen strenge privacyregels. Zo staat nog steeds bij het privacystatement te lezen: "Persoonlijke informatie die vrijwillig door klanten aan ons is beschikbaar gesteld – zoals naam, adres, rekeninginformatie en voorkeuren – wordt nooit gedeeld met een derde partij." Wat het nog erger maakt is dat ToySmart, juist vanwege haar strikte privacybeleid, lid was van het TRUSTe Privacy Program, een keurmerk voor sites met goede privacyregels. De Federal Trade Commission wil van de rechter een voorlopig verbod op de verkoop van de bewuste klantgegevens.Eerdere relevante berichten: Speelkwartier voorbij voor online speelgoedzaken (23 mei 2000) Kopers Boo.com ondervraagd (07 juli 2000)