De nettowinst kwam in het derde kwartaal uit op 58 miljoen euro. Analisten hadden gerekend op 28,5 miljoen euro. Het goede resultaat was onder meer te danken aan de stijging van de gemiddelde verkoopprijs van de TomTom. TomTom ving in het derde kwartaal 136 euro per navigatie-apparaat. In het tweede kwartaal was dat 131 euro en in het eerste 117 euro.

De omzet bedroeg 429 miljoen euro. In het tweede kwartaal was dat nog 453 miljoen euro. Het vierde kwartaal - traditioneel verreweg het belangrijkste kwartaal voor TomTom - zal bovendien slechter uitvallen dan het bedrijf eerder verwachtte. Voor heel 2008 gaat TomTom nu uit van een omzet tussen de 1,75 miljard en 1,85 miljard euro. Eerder rekende de producent van navigatieapparatuur nog op een jaaromzet van tussen de 1,95 en de 2,15 miljard.

"We zijn staan er goed voor, maar het is moeilijk om te voorspellen wat de gevolgen zullen zijn van de macro-economische onzekerheid", aldus Harold Goddijn, CEO van TomTom, in een persverklaring (pdf).

Beleggers reageerden enthousiast op de beter dan verwachte resultaten van TomTom. Bij de opening van de beurs steeg het aandeel met bijna 14 procent. In de loop van de dag moest TomTom echter weer terrein prijsgeven. Rond 16.00 uur bedroeg de koers van het aandeel TomTom 5,85 euro. Dat is 1,65 procent hoger dan de slotkoers van maandag. Vorig jaar stond het aandeel nog boven de 60 euro.