Volgens CEO Harold Godijn is TomTom één van de weinige leveranciers in de wereld die in staat is locatiedata aan te bieden die goed genoeg is voor toekomstige zelfrijdende auto's. Tegen persbureau Reuters vertelt hij dat hij dat TomTom aan alle veiligheidsvoorschriften kan voldoen. Dat zou de interesse van vele autofabrikanten hebben gewekt.

Godijn vertelt dat het bedrijf als enige in de wereld on-the-fly kaarten kan uittekenen en daarin feedback verwerken van andere auto's op de wereld. TomTom-technologie in een zelfrijdende auto deelt zijn data vervolgens ook met andere bestuurders. In stilte heeft TomTom hard gewerkt aan telematics - telecommunicatietechnologie in auto's die samenwerkt met alle beschikbare sensoren.

Waar gaat HERE naartoe?

TomTom heeft de laatste jaren te kampen met flinke concurrentie van Nokia HERE, Garmin en Google. Aangezien HERE in de uitverkoop staat, bestaat de kans dat deze speler - met een marktaandeel van 70 procent in automotive - in handen van een grote concurrent belandt. Het feit dat veel mensen een mobieltje met gratis software in plaats van losse TomToms zijn gaan gebruiken voor navigatie, heeft het bedrijf hard geraakt.