In het tweede kwartaal verscheepte Tomtom 830.000 navigatiesystemen. Dat is 216 procent meer dan in dezelfde periode in 2005. Ook vergeleken met het eerste kwartaal van dit jaar is het hoger.

Beleggers en analisten vrezen al enige tijd dat Tomtom de gevolgen zal merken van de hevige concurrentie op de personal navigatiemarkt. Het aanbod wordt groter en prijzen staan onder druk. In een jaar tijd is de prijs van Tomtom-systemen ook met 15 procent gedaald.

Opvallend is echter wel dat, ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar, de gemiddelde prijs voor een Tomtom-navigatiesysteem licht is gestegen van 305 naar 310 euro per stuk. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er in het tweede kwartaal meer nieuwe Go-systemen zijn uitgekomen dan in het eerste kwartaal.

Tekort

Ook werd gevreesd voor een lagere omzet omdat er problemen waren met de aanlevering van onderdelen om de nieuwste serie Go-navigatiesystemen te bouwen. "Hierdoor hebben we minder systemen verkocht dan we hadden verwacht", meldt het bedrijf.

Op 10 juli gaf Tomtom nog een omzetwaarschuwing. Het tweede kwartaal werd afgesloten met een omzet van 277 miljoen euro. Dat is 141 procent hoger dan in 2005. Eerder werd nog een omzet verwacht tussen de 309 en 375 miljoen. De kwartaalwinst steeg in een jaar tijd met 73 procent tot 38 miljoen euro.

Verwachting

Tomtom blijft vasthouden aan zijn eerdere verwachting voor de jaaromzet. Over het hele jaar 2006 denkt het bedrijf tussen de 3,6 en 3,9 miljoen systemen te kunnen verkopen. Samen zou dit goed zijn voor een omzet tussen de 1,1 miljard en 1,3 miljard euro.

Tomtom ging in mei vorig jaar naar de beurs in Amsterdam. Toen kostte een aandeel nog 17,50 euro. Dinsdag rond het middaguur lag de koers op 29,42 euro.