De Nederlandse Spoorwegen hebben zich deze week uitgesproken voor het idee om het spoorboekje in de software van TomTom-navigatiesystemen op te nemen. Op die manier zouden de huidige gegevens in de TomTom kunnen worden gecombineerd met die van de OV-routeplanner, zo stelde NS-topman Aad Veenman voor.

Voor TomTom is die koppeling echter helemaal niet zo logisch. "We concentreren ons nu vooral op de automobilist en vervoer. We richten ons niet op een soort 'multimodale' reisplanner, zoals de NS voorstelt", dat zegt Luciën Groenhuijzen, directeur van de afdeling Mobility Solutions van TomTom.

Hij denkt niet dat de treininformatie gecombineerd zal worden met de huidige kaarten. "Ik kan me wel voorstellen dat we een apart systeem voor de openbaar-vervoerreiziger uitbrengen, maar zover is het nog niet."

Verkeersinformatie

TomTom is op dit moment druk met de voorbereiding van de introductie van 'premium trafficdiensten'. Dit najaar wordt een nieuw systeem voor verkeersinformatie voor de TomTom aangeboden dat completer en actueler moet zijn dan de huidige informatie die binnenkomt via is rds- (radio data systeem) en tmc (traffic message channel)-technologie. "Bij het nieuwe systeem wordt er elke drie minuten een update gegeven over de situatie op de weg waar de gebruiker zich bevindt, maar ook op andere wegen, zodat de bestuurder makkelijk kan besluiten wat de snelste en slimste weg is naar zijn bestemming", aldus Groenhuijzen.

De nieuwe informatie wordt doorgegeven via het gsm-netwerk. Daarvoor werkt TomTom samen met Vodafone. "We gaan naar een situatie waarbij mensen altijd online zijn met hun navigatiesysteem", stelt Alexander Ribbink, chief operating officer bij TomTom.

Volgens Ribbink moet de automobilist binnenkort niet meer zonder navigatiesysteem willen rijden. "De informatie wordt straks zo actueel dat niemand meer zonder navigatiesysteem wil rijden. Dan gebruiken automobilisten een TomTom niet alleen als ze naar een onbekende bestemming moeten, maar gaan ze het continu gebruiken", voorspelt Ribbink.

Kaarten

Afgelopen zaterdag was de actualiteit van de wegeninformatie in TomTom-systemen nog onderwerp van discussie in het consumentenprogramma Kassa. Klanten klagen nog wel eens dat de kaarten bij de aankoop van een nieuw navigatiesysteem al verouderd zijn.

TomTom erkent het probleem en heeft daarom sinds deze zomer een 'kaartgarantie' ingevoerd. Nieuwe gebruikers kunnen dan kort na de aankoop één keer gratis hun kaarten via internet actualiseren.

Daarnaast is er sinds kort de functie 'mapshare' die TomTom-gebruikers in staat stelt om zelf wijzigingen in het wegennet door te geven zodat de gebruikte kaarten actueler zijn.

Ook de voorgenomen overname van van kaartenleverancier Tele Atlas, moet de kwaliteit van de navigatiekaarten ten goede komen. Dinsdag heeft TomTom officieel een bod uitgebracht (pdf) nadat het in juli al had bekendgemaakt dat het Tele Atlas wil overnemen. TomTom biedt 21,25 euro voor elk uitstaand Tele Atlas-aandeel. De voorgenomen overname wordt op 14 november aan de aandeelhouders voorgelegd. Als de Europese Commissie ermee instemt, kan de overname al voor het einde van het jaar zijn afgerond.