Het vertrek is onderdeel van een brede reorganisatie bij Microsoft. Het bedrijf wordt ingedeeld in zeven productgroepen: Windows Client, Knowledge Worker, Server en Tools, Business Solutions, CE/Mobility, MSN en Home en Entertainment, aldus een persverklaring van Microsoft. Belluzzo (48) begon in 1999 bij Microsoft, waar hij eerst verantwoordelijk was voor de consumentenproducten als group vice-president van de consumer group. In zijn laatste functie was Belluzzo onder meer verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop en marketing van diverse producten en het personeelsbeleid. Een opvolger is niet benoemd. Belluzzo is mogelijk het slachtoffer is geworden van een interne strijd bij Microsoft, zegt Rob Enderle, analyst bij Giga Information Group. Belluzzo leidde als nieuweling reorganisaties in diverse divisies van het softwarebedrijf, iets wat niet goed gevallen zou zijn bij de divisiemanagers, aldus Microsoft-watcher Enderle. Belluzzo verloor de strijd en zag zijn functie uitgekleed. Dat was onacceptabel, speculeert Enderle, die weet dat Belluzzo ooit als opvolger van Steve Ballmer, Microsoft's chief executive officer, werd gezien. Voor klanten van Microsoft is Belluzzo's vertrek geen groot verlies. Hij hield zich voornamelijk bezig met de zakelijke kant van het softwarebedrijf uit Redmond, niet met productontwikkeling, zeggen analisten.