Gelijktijdig met verrassend goede kwartaalcijfers presenteerde Yahoo topman Jery Yang z'n beloofde langetermijnvisie: een hernieuwde focus op gebruikerservaring, het reclamenetwerk en open platformen.

Vlak na z'n aantreden als ceo afgelopen zomer beloofde Jerry Yang binnen honderd dagen met nieuwe plannen te komen om Yahoo uit het slop te trekken. Het bedrijf heeft miljoenen gebruikers en bezoekers, maar sukkelt al jaren achter bijvoorbeeld Google aan als het aankomt op groei en winst. Vorige week riep een financieel analist nog dat Yahoo maar in drie stukken gehakt moest worden.

Gisteren presenteerde Yahoo echter kwartaalcijfers die beleggers blij maakten. De netto winst daalde naar 151 miljoen dollar (van 158,5 miljoen dollar in het derde kwartaal vorig jaar) en de omzet steeg met 12 procent tot 1,77 miljard dollar. Dat was beduidend beter dan Wall Street had verwacht en het aandeel steeg dan ook met ruim tien procent.

Reusachtige potentie

Terwijl analisten zich bogen over de financiële cijfers onthulde Yang z'n toekomstvisie voor Yahoo op z'n weblog.

Yang legde honderd dagen z'n oor te luister bij het bedrijf, haar klanten en gebruikers. "Wat we zagen was een reusachtige potentie en de mogelijkheid 'dingen' te bereiken die weinig bedrijven op deze planeet kunnen bereiken."

Dat klinkt nogal onbeschaamd, geeft Yang meteen toe, maar met hard werken, meer discipline, betere focus, snellere uitvoering, een paar pijnlijke beslissingen en een cultuuromslag kan het absoluut realiteit worden, aldus de topman.

Drie doelen

Yang wil (opnieuw) focussen op drie essentiële doelen, zodat Yahoo de spin in het web wordt van een uitgebreid 'ecosysteem' van consumenten, adverteerders, uitgevers en ontwikkelaars.

Yahoo moet in de komende tijd:

1. Het beginstation voor de meeste consumenten worden. Mensen kunnen er terecht voor hun nieuws en multimediacontent, online communicatiebehoeften, maar ook (kantoor-)productiviteit middels het recent aangekochte Zimbra. Dit alles met de slogan: "Begin de dag met Yahoo, een kick-ass experience!'

2. De reclamemakelaar worden waar adverteerders niet omheen kunnen. De uitrol van het nieuwe reclamesysteem Panama is bijna compleet en de diensten voor adverteerders wordt verbeterd en opener. Samen met het overgenomen RightMedia en BlueLithium moet Yahoo uitgroeien tot het leidende reclamenetwerk. Het momentum is er, aldus Jerry Yang.

3. Het bieden van een open en vooroplopend platform voor uitgevers en ontwikkelaars. "We hebben fantastische technologie en infrastructuur, en het is tijd om deze te delen", vindt Yang. Meer cruciale platformen zullen open worden door het beschikbaar stellen van API's (Application Programming Interface) zodat derden hun eigen diensten en producten kunnen integreren met die van Yahoo.

Saneringen

Waar gehakt wordt vallen ook spaanders, maar over het mogelijk opdoeken van diensten en onderdelen is Yang summier en biedt hij weinig nieuwe inzichten. Yahoo Photos is al overgeheveld naar Flickr. Het Yahoo muziekabonnement zal worden ontmoedigd ten faveure van reclameondersteunde muziekdiensten. En de activiteiten van Europese productvergelijker Kelkoo 'worden nog eens tegen het licht gehouden'.

Yang: "Als we deze strategie uitvoeren zoals gepland, heb ik er vertrouwen in dat we duurzame waarde creëren voor onze gebruikers, adverteerders, uitgevers en ontwikkelaars, en - vanzelfsprekend - onze aandeelhouders."