In Nederland claimt het bedrijf al marktleider te zijn. Dochteronderneming Via Via heeft anderhalve week geleden een veilingsite geopend. Ook alle advertenties uit de bekende gele krant staan op het web. Andere Europese landen zullen snel volgen, binnenkort wordt een belangrijke overname in Duitsland bekendgemaakt. "Wij zijn de grootste bedreiging voor QXL ricardo en eBay", zegt Louise MacBain, voorzitter en co-CEO van Trader.com in een vraaggesprek met WebWereld. "We hebben de content, de techniek, de infrastructuur en stapels geld. Trader.com is klaar voor de strijd, over 14 maanden zijn we nummer één in Europa." Volgens MacBain, een geboren Canadese die haar opleiding genoot aan de prestigieuze Harvard-universiteit in de Verenigde Staten, is de strijd in Nederland al gestreden. Het aanbod van artikelen op ViaVeiling.nl en ViaVia.nl is, dat weet de standvastige topvrouw zeker, vele malen groter dan op concurrerende sites als QXL.nl en Spott.nl. De techniek achter ViaVeiling.nl haalde Trader.com eerder dit jaar in huis door de overname van Verzamel.net. Het Canadese bedrijf heeft, mede dankzij een succesvolle beursgang twee maanden geleden, een forse oorlogskas. Aan de lopende band worden bedrijven overgenomen, in 1999 werden liefst 14 acquisities gedaan. "In de twaalf jaar van ons bestaan is de omzet ieder jaar met 50 procent gegroeid. De helft daarvan vloeit voort uit overnames", vertelt MacBain. Winstgevend Trader.com heeft, behalve een uitstekend uitgangspositie door de diverse advertentiebladen, nog meer voordelen. In tegenstelling tot QXL ricardo en eBay is het bedrijf ook offline - 230 publicaties in 17 landen - een belangrijke speler. MacBain: "In Frankrijk hebben we 60 procent van de woningadvertentiemarkt, in Nederland zijn we sterk met rubrieksadvertenties voor auto's." De bladen zijn winstgevend, dit jaar wordt een winst verwacht van 70 miljoen euro. Dat geld wordt volledig gestoken in webdiensten. "Gespreid over de komende drie jaar zullen we 250 miljoen euro investeren in online activiteiten", zegt MacBain. "Dit jaar zullen we break-even draaien, online moet over een jaar of anderhalf winstgevend zijn." Vrijwel alle concurrenten hebben flinke schulden en draaien met verlies. Verticale markten Overnames blijven belangrijk voor uitbreiding. In de Verenigde Staten is Trader.com bezig met het opkopen van spelers op nichemarkten. Als er voldoende zijn ingelijfd wordt de boel gekoppeld en ontstaat een rivaal voor eBay op de thuismarkt. "Terreinwagens en verzamelobjecten hebben we al in huis", zegt MacBain, die verder zwijgt over de plannen voor de Amerikaanse markt. "Onze blik is nu gericht op Europa." Voor ViaVia.nl en ViaVeiling.nl staan flinke uitbreidingen op de agenda. Er worden speciale afdelingen gebouwd waar ook bedrijven, uiteraard tegen betaling, kunnen adverteren. Volgende maand gaat ViaVizie online, waar autohandelaren wagens kunnen verkopen aan de consument. Later volgens afdelingen voor onder meer banen, boten en huizen. Net als in andere landen profiteert ViaVia.nl van de naamsbekendheid van het blad. Meer dan de helft van de Nederlanders kent de advertentiekrant. De naam van de papierenuitgave is gewijzigd in ViaVia.nl en ook in radiospots wordt het webadres genoemd. Het aantal opgevraagde webpagina's is vergeleken met januari dit jaar verdrievoudigd tot zeven miljoen. Binnenkort wordt ViaVia via WAP ook beschikbaar op de mobiele telefoon, deel van de Trader.com Anywhere strategie.Eerdere relevante berichten: Nieuwe Europese veilingreus: QXL Ricardo (16 mei 2000) VNU komt met veilingsite onder Gouden Gids-vlag (27 januari 2000) Duitse veilingsite koopt zich in bij Veiling.com (25 januari 2000) QXL.nl wil grootste veilingsite in Benelux worden (21 oktober 1999)