Het aan de Vrije Universiteit van Amsterdam gelieerde Jungle Rating doet periodiek onderzoek naar de kwaliteit van dienstverlening via internet. Dit keer is de kwaliteit van de verschillende reissites onder de loep genomen. Hieronder bevinden zich zowel directe verkopers (ATP Online, de Jong Intra, Fox, Gogo, Kras, Langhout, Sunweb), intermediairs (D-reizen, eBookers, Elmar Reizen, Expedia.com, Travelplanet.nl, Travel24.com) als touroperators (Arke, Holland International, OAD, Vrijuit). Afgaande op de resultaten van Jungle, dat de sites op 190 verschillende punten heeft beoordeeld, moet geconcludeerd worden dat de intermediairs het het beste doen. Onder de intermediairs – die via internet reizen van meerdere touroperators aanbieden – bevinden zich veel pure internetspelers. De eerste plek wordt namelijk ingenomen door Travel24.com, gevolgd door Elmar.nl en Ebookers.com. ATP.nl is op de vierde plek de beste directe verkoper. Concurrent Kras.nl is pas terug te vinden op een vijfde plek, waar het bij een vorig onderzoek in januari 2001 nog op 1 stond.

Beperkt productaanbod

Het grootste nadeel van de directe verkopers (vaak vertegenwoordigd door de traditionele reisbranche) is volgens Jungle Rating het vaak beperkte productaanbod, aangezien meestal alleen reizen van eigen makelij worden aangeboden. De traditionele reiswereld wordt dan ook door zowel binnen- als buitenlandse online reisbureaus gepasseerd, stelt Jungle Rating. "Bij een intermediair beland je daadwerkelijk in een virtuele reiswereld, waar je reizen kunt voelen, vergelijken en eenvoudig kunt boeken, terwijl een site van een directe verkoper vaak fantasieloos is en weinig sfeer uitademt", stelt onderzoeker Jacco Slenters. De touroperators spelen nauwelijks een rol van betekenis op het web. Deze reisorganisatoren laten de verkoop van reizen over aan de reisagenten (intermediairs) en beperken zich tot het aanbieden van bedrijfsinformatie en het bieden van service aan de reisagenten. Logisch dus dat Arke.nl, Vrijuit.nl en Hollandinternational.nl onderaan de lijst van Jungle bungelen. Online intermediairs bieden anno 2001 weliswaar een betere dienstverlening via internet dan de traditionele partijen, maar dat betekent volgens Jungle Rating niet dat de rol voor de directe verkopers is uitgespeeld. Ze moeten dan het model van het verkopen van alleen de eigen reizen loslaten en langzaam richting intermediair groeien. Volgens Jungle Rating is een dergelijke trend al waarneembaar.