Inmiddels heeft 55 procent van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder ooit wel eens gebruik gemaakt van internet, zo stelt Trendbox op basis van een telefonische enquête onder 2000 mensen in februari van dit jaar. Met een percentage van 55 procent slaat Nederland internationaal geen slecht figuur, alleen werd deze 55 procent drie maanden geleden ook al bereikt. "Feit is dat de malaise zoals die de internetbedrijven heeft getroffen, kennelijk ook afstraalt op de bereidheid van Nederlanders om online te gaan", zo concludeert Trendbox. Het bureau wil het echter positief houden: "Elke revolutie heeft wel eens een adempauze nodig." Gekeken naar het aantal jongeren dat wel eens online is, blijkt dat ook hier het plafond lijkt te zijn bereikt. Ruim 90 procent van jongeren tot 25 jaar is ooit wel eens online geweest. En wat betreft de ouderen concludeert Trendbox dat het internetgebruik hier de laatste tijd 'absoluut niet groeit'. Groei in frequent gebruik van het web is er ook al niet: ruim 40 procent van de Nederlanders is minstens één keer per week online. Dit is nauwelijks hoger dan de voorafgaande meting van Trendbox. "Het lijkt erop dat het internet weer even een zetje in de rug nodig heeft, of liever, dat er mogelijkheden en functies worden toegevoegd die een verdere groei kunnen stimuleren", zo stelt Trendbox. "De mogelijkheid om producten en diensten te kunnen kopen via internet lijkt dat niet te zijn, want ook daar is nauwelijks sprake van groei." Angst voor online aankopen
Een bescheiden tien procent van alle internetters heeft de afgelopen drie maanden (inclusief de periode rond kers en Sinterklaas dus) iets gekocht via het web. Driekwart heeft helemaal nog nooit iets online gekocht. De meeste potentiële kopers gaan volgens Trendbox online op zoek naar informatie over producten om vervolgens in een ouderwetse winkel het product aan te schaffen. Er is nog steeds een zekere angst om online te betalen, maar in toenemende mate vindt het onderzochte panel dat het aanbod op het web beperkt, prijzig en ondoorzichtig is. "Er zal met name op een op oudere doelgroepen gericht aanbod gewerkt moeten worden zodat nog meer Nederlanders de oprit naar de digitale snelweg zullen nemen. Vooralsnog maken we echter pas op de plaats", aldus besluit Trendbox.