Dat zei adjunct-hoofdredacteur Wim Jansen maandagavond op een discussiebijeenkomst van de Nederlandse Vereniging van Journalisten ( NVJ). Jansen verwacht dat het binnen enkele jaren mogelijk zal zijn om lezers eenvoudig te laten betalen voor toegang tot bepaalde delen van de site. "Je moet daarbij denken aan zaken waar Trouw bekend om staat. Toen we van start gingen op internet hebben we een aantal speerpunten uitgekozen: zorg en gezondheid, opvoeding en onderwijs, religie en filosofie en natuur en milieu. Dat zijn onderwerpen waar mensen ons mee identificeren en waarvoor ze wellicht ook willen betalen", aldus Jansen. Trouw is niet de eerste Nederlandse krant die flirt met het idee van betaalde toegang tot (delen van) de site. In augustus kondigde Fred Arp, directielid van De Telegraaf, al aan dat de krantensites van zijn concern mogelijk abonnementsgeld zullen gaan heffen als de internetactiviteiten in 2003 nog niet bijdragen aan de winst. Arp verbond daar wel de voorwaarde aan dat andere krantensites mee zouden doen aan het heffen van abonnementsgeld. "We willen wel vermijden dat we de enige zijn in Nederland." Nu al voeren veel kranten een beleid waarbij ze bepaalde content alleen aan abonnees ter beschikking stellen. Zo zijn grote delen van de site van Het Financieele Dagblad alleen toegankelijk voor abonnees van de krant. Ook de volledige archieven van enkele PCM-kranten (Trouw en NRC Handelsblad) zijn alleen maar beschikbaar voor mensen die al een abonnement hebben op de papieren krant.

Kerkdiensten

Naast het vragen van geld voor toegang tot delen van de site, zou het volgens Jansen ook mogelijk moeten zijn om abonnees te laten kiezen uit een `elektronisch' of een papieren abonnement op de krant. "De distributiekosten van de papieren krant zijn torenhoog, terwijl de distributie via internet vrijwel gratis is. Abonnees die voor het ene abonnement kiezen, zouden het andere er voor een kleine meerprijs bij kunnen krijgen." Verspreiding van nieuws via internet brengt niet alleen de distributiekosten omlaag, maar mogelijk ook de kosten van papier en inkt, zo hield Jansen de aanwezige internetjournalisten voor. "Sommige rubrieken zouden we goed uit de papieren krant kunnen schrappen en in het vervolg alleen maar via internet verspreiden." De adjunct-hoofdredacteur van Trouw denkt daarbij bijvoorbeeld aan de beursberichten en de rubriek met kerkdiensten – rubrieken waarin slechts een klein, maar `fanatiek' deel van Trouw-lezers geïnteresseerd is.