Dat schrijft hoofdredacteur Frits van Exter in een artikel dat zaterdag in de krant verscheen. Van Exter stelt dat de redactie er 'niet van overtuigd' is dat de krant een fout heeft gemaakt. Vorige week becijferde Trouw dat UPC flink verdient aan zijn Nederlandse klanten. Het kabelbedrijf maakte vorig jaar weliswaar verlies, maar dat betrof slechts een papieren verlies, veroorzaakt door een afschrijving van bijna een miljard dollar op buitenlandse kabelbedrijven. Op zijn Nederlandse abonnees verdient het bedrijf echter flink. Elke maand zeven euro per abonnee, volgens Trouw. Geen slechte marge bij een prijs van 15,53 euro voor een standaard rtv-abonnement. Het artikel in Trouw was voor GroenLinks en de SP aanleiding om kamervragen te stellen. De twee partijen snappen niet waarom minister Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken) een 'private monopolist' als UPC ongestoord zijn gang laat gaan.

200 miljoen euro

UPC reageerde boos op de berichtgeving in Trouw. Nog dezelfde dag eiste het kabelbedrijf een rectificatie. "UPC eist van Dagblad Trouw een rectificatie ten aanzien van haar bewering dat UPC Nederland in 2004 200 miljoen euro winst gemaakt zou hebben, ofwel een winst van 87 euro per klant. Het werkelijke verhaal is dat UPC Nederland rond de 50 miljoen euro netto verlies geleden heeft, ofwel ongeveer 20 euro per klant", stelde UPC in een persbericht. Trouw is niet onder de indruk van het verhaal van UPC. "In het artikel ging het niet over boekhoudkundige winst of verlies maar over het vrij besteedbare kasgeld", reageert hoofdredacteur Van Exter. Trouw wil daarom op zijn beurt dat UPC zijn perbericht rectificeert. Het vrij besteedbare kasgeld bedraagt volgens Trouw 200 miljoen euro. Het dagblad kwam tot dit bedrag door een schatting te maken van de investeringen en rentelasten van UPC. Tegenover Webwereld verklaarde woordvoerder Bert Holtkamp van UGC (het moederbedrijf van UPC) dat deze schattingen 'onjuist' zijn. Een precieze uitsplitsing van die posten geeft het kabelbedrijf echter niet. "UPC ontkent dat [het vrij besteedbare kasgeld] 200 miljoen bedraagt zonder te melden hoeveel minder of meer het dan is", hoont Trouw.

Geen reactie

Bert Holtkamp van UGC kan maandagmiddag nog geen reactie geven op het bericht van Trouw. Het bedrijf is in ieder geval niet van plan om details over het besteedbare kasgeld bekend te maken. De woordvoerder wil niet zeggen of het bedrijf nog verdere stappen overweegt om een rectificatie af te dwingen. Update, 16:20 uur: Zin toegevoegd dat Trouw wil dat UPC rectificeert.