Afgaande op een peiling die recent werd gehouden bij PC World, een zusterblad van WebWereld, verdient 'push' - het sturen van webinformatie naar de gebruiker - de prijs voor de op één na domste uitvinding in de geschiedenis van het computerwezen. (De eerste plaats is weggelegd voor Microsoft Bob). Je zou denken dat na een jaar dat bol stond van de hype èn van producten van PointCast, Netscape, Microsoft en tientallen anderen de Internet-gebruiker wel zou toehappen. Maar van alle 1900 lezers van PC World die reageerden heeft slechts 28,7 procent zich wel eens geabonneerd op een 'kanaal'. En van de durfallen die de sprong waagden, waren er slechts enkele ècht onder de indruk. Andere opvallende conclusies uit de enquête: van de surfers die op 'push' overschakelen gebruikt 41 procent de Active Channels die Microsoft in zijn browser biedt, zweer 29 procent zweert bij PointCast en doet 15 procent het met Netscape Netcaster. Van de mensen die meededen aan de peiling kiest 73 procent kanalen die bij hun persoonlijke interesses aansluiten, terwijl maar 27 procent zich abonneert op bronnen van zakelijke informatie. De reden voor die keuze mag duidelijk zijn: veel bedrijven verbieden het gebruik van 'push' omdat de techniek hun netwerken overbelast. Populaire websites onder de kanaalzwemmers van PC World zijn CNN, Disney, MSNBC, USA Today, ABC News, ESPN en de Weather Channel. Maar voor dat deze leveranciers de vlag uitsteken: 92 procent van de geënqueteerden zapt liever langs het World Wide Web aan de hand van zijn Bookmarks of Favorieten - slechts acht procent kiest voor de levering van het laatste nieuws en entertainment via 'kanalen'. Eén commentaar van een deelnemer is in dat opzicht veelzeggend: "Informatie door mijn strot geduwd krijgen staaks haaks op de interactiviteit die het Internet biedt. Als ik dat wil, kijk ik wel naar de televisie." Tot zover de stand in de Verenigde Staten. Hoe staan we in Nederland er voor? In De Stemming willen we graag dit keer horen wie er gebruik maakt van de 'duw'-mogelijkheden op het Internet. Op welke kanalen ben je geabonneerd? Waar lees je die informatie - thuis of op het werk, op school? Vind je het aanbod waardevol? Gebeurt er in Nederland genoeg? En als je walgt van 'push' willen we dat ook weten. Waarom wil je geen push-polonaise aan je lijf? Heb je het wel eens uitgeprobeerd en hoe was die ervaring? Reageer in De Stemming.