Dertien gezinnen, in totaal 28 deelnemers, hebben in de VS meegedaan aan deze zogeheten ` Disconnected'-proef die werd georganiseerd door Yahoo en advertentiebureau OMD. De kandidaten waren allen uitgekozen omdat ze elke dag internet gebruiken. Het viel sommige kandidaten zwaar om twee weken verstoken te zijn van computer en internet. "Ik heb me nooit gerealiseerd hoe moeilijk dit zou zijn", vertelt een mannelijke kandidaat die vooral het nieuws, het weer, de routeplanner en het e-mailen miste. Een andere kandidaat heeft vooral haar e-mailvriendinnen erg gemist. Het experiment heeft de kandidaten wel gestimuleerd om hun sociale contacten uit te breiden. "Ik heb gesproken met heel andere mensen dan met wie ik normaal praat", reageert een kandidaat. De telefoon werd door bijna iedereen als alternatief communicatiemiddel ter hand genomen. Ook werden er meer kranten gelezen en gingen de kandidaten vaker naar de bioscoop. Uit een aparte enquête onder duizend Amerikanen die gelijktijdig werd uitgevoerd, blijkt dat 47 procent vindt dat het leggen en onderhouden van contacten dankzij internet gemakkelijker is geworden, zowel persoonlijke als zakelijke contacten. Yahoo wilde met dit onderzoek aantonen dat mensen een emotionele band hebben met internet.