De SP, VVD en de PVV waren al tegen de heffing, maar ook het CDA begint nu te draaien. CDA-Kamerlid Ger Koopmans pleit er in het AD voor om alle voorbereidingen voor de nieuwe wet stop te zetten nu het kabinet is gevallen.

Miljoenen en miljarden

De Telegraaf schrijft dat er dit jaar 100 miljoen euro wordt uitgegeven aan voorbereidend onderzoek. Voor 2011 is dat bijna 200 miljoen euro, terwijl de aanbestedingen doorlopen. Daarbij gaat het om miljarden.

Volgens de oorspronkelijk planning zou vanaf 2012 een proef met de kilometerprijs beginnen. Dit voorjaar zou gestemd worden over de Wet Kilometerprijs. Door de val van het kabinet zal het plan echter niet in behandeling worden genomen.

Voor ict-sector belangrijk

Het is een aantal Nederlandse ict-bedrijven er veel aan gelegen dat de kilometerplannen doorgaan. Diverse consortia van bedrijven dingen naar overheidsopdrachten om de benodigde hardware en back-end infrastructuur te leveren.

Een kilometerheffing heeft volgens onderzoek van NXP en IBM wel het gewenste effect. Automobilisten passen hun rijgedrag aan (hun rijtijden) wat de files vermindert en ook beter is voor het milieu. Dat is de conclusie uit een onderzoek dat de twee ict-leveranciers woensdag presenteerden. Uit een test met rekeningrijden in Eindhoven blijkt onder meer dat 70 procent van de proefpersonen spitsrijden gaat mijden als dat meer geld kost.

Risicovol

Mocht de politiek toch doorgaan met de kilometerheffing, dan blijft het een risicovolle operatie. De Raad van State bracht eind 2009 een negatief advies uit over de heffing. Er werden vooral vraagtekens geplaatst bij het vertrouwen dat er wordt gesteld in de techniek.