De Tweede Kamer stelde al in het jaar 2000 500 miljoen euro ter beschikking aan de NS om met elektronische poortjes de veiligheid op de stations te verhogen.

Maar met de landelijke invoering van de OV-chipkaart in het vooruitzicht, blijkt de treinvervoerder geheel niet van zins om overal poortjes te plaatsen. Sterker nog, circa tweederde van de stations blijft 'open', zo melden Trouw en NU.nl dinsdag.

Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes.

Grote stations zonder poortjes

De poortjes moeten de veiligheid in de trein en op de perrons vergroten, alsmede zwartrijden met de trein tegengaan. Maar bijvoorbeeld de stations van de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Utrecht krijgen naar alle waarschijnlijkheid geen poortjes.

Door het ontbreken van poortjes is de kans bovendien groter dat reizigers vergeten uit te checken met hun OV-chipkaart. De niet-uitcheckboete voor de trein is fors: 20 euro. De NS wil niet kwijt hoeveel er al van de 500 miljoen is gespendeerd aan poortjes.

Op tientallen andere stations doet zich trouwens een omgekeerd probleem voor. Daar moet iedereen, ook niet treinreizende voetgangers die van het ene stadsdeel naar het andere willen, verplicht door een tweevoudige 'poortjesmuur' heen. Deze situatie bestaat onder meer in Leiden.

In een reactie laat de NS weten dat het nooit de bedoeling was om alle stations van poortjes te voorzien. Vooral op kleinere stations zal het systeem achterwege blijven. Een woordvoeder meldt dat het volstrekt nutteloos is om poortjes neer te zetten bij een 'plank in de wei'.