De omzet uit betaalde muziekdownloads in Nederland steeg naar 12 miljoen euro. Dat is vijf procent van de totale muziekmarkt, die net als de afgelopen jaren een lichte teruggang liet zien. Dat maakte branchevereniging NVPI vrijdag bekend op basis van nieuwe cijfers van onderzoeksbureau GfK Benelux tijdens het Noorderslag-seminar in Groningen.

NVPI-directeur Paul Solleveld zegt in een reactie nog niet tevreden te zijn over de downloadverkopen. 'De stijging is mooi, maar het is over het geheel gezien nog erg magertjes gesteld met downloads.' Hij wil dit jaar met partijen uit de branche om tafel zitten om de promotie van betaalde downloads op gang te krijgen.

De markt voor cd-albums bleef in 2007 redelijk stabiel. Dat kwam doordat het vierde kwartaal een grote stijging liet zien in de albumverkopen. De daling van singles en muziek-dvd's is dan ook verantwoordelijk voor de totale daling van de Nederlandse muziekmarkt, stelt de NVPI. GfK Benelux maakt de volledige jaarcijfers van de entertainmentindustrie pas later deze maand bekend.