Een eerste kijkje in de keuken van Twitter, dat als beursgenoteerd bedrijf zijn boeken wereldkundig moet maken. Het microblog heeft nu 241 miljoen actieve gebruikers, wat een minimale groei betekent van slechts 3,8 procent (iets meer dan 9 miljoen) vergeleken met drie maanden geleden. Daar was niet op geanticipeerd, met een fikse koersdaling (min 16 procent) als gevolg.

Twitter noteert een nettoverlies van 511 miljoen dollar in zijn vierde kwartaal. Over heel 2013 leed het microblog een nettoverlies van 645,3 miljoen dollar in vergelijking met een nettoverlies van 79,4 miljoen dollar in 2012. Daar staat wel één positief lichtpuntje tegenover: het bedrijf verdubbelde zijn advertentie-inkomsten in heel 2013 naar 664 miljoen dollar.

Vrezen voor niche

Maar Twitter heeft grote behoefte aan meer gebruikers. Alleen op die manier kan het microblog op de langere termijn voldoende inkomsten genereren. Want ondanks het feit dat de eerste advertentie-inkomsten binnenrollen, en gebruikers ook de mobiele applicatie goed kunnen vinden, moet Twitter volgens analisten vrezen dat het 'niche-service' wordt.

De beursgang van Twitter is spectaculair verlopen, in goede zin. Meer dan goed zelfs voor een bedrijf dat verliezen lijdt. Brengt de Twitter-beursgang de bubbel terug? Lees de analyse op Computerworld.

"Deze cijfers doen afvragen hoe mainstream Twitter als een platform is, zegt analist Arvind Bhatia van Sterne, Agee & Leach tegen Reuters. "Zowel in de Verenigde Staten als internationaal is het aantal maandelijkse actieve gebruikers in tegenstelling tot de verwachtingen, nauwelijks gegroeid. Dat heeft impact op het aantal timeline views."

Minder betrokkenheid

Dat laatste is een belangrijke indicator voor de betrokkenheid van gebruikers, en dus voor de adverteerders die Twitters toekomst veilig moeten stellen. Het aantal gebruikers steeg de afgelopen drie kwartalen met 10, 7 en 6 procent. Maar de timeline views daalde dit kwartaal hard: van 159 miljard naar 148 miljard. Wat aantoont dat steeds meer Twitteraars minder vaak hun account raadplegen.