Dat is althans de mening van Biz Stone, medeoprichter van Twitter. "Twitter is een dienst die antwoord geeft op maar één vraag: wat ben je aan het doen? En dat kan je via het web, via een instant messaging-bericht of per sms van maximaal 140 karakters versturen naar vrienden en bekenden."

Het resultaat is een dienst waarbij gebruikers elkaar op elk moment op de hoogte kunnen houden van nieuwe ontwikkelingen of bezigheden. "Toen ik in San Francisco in de metro reed, voelde ik een aardbeving en wilde ik de metro eigenlijk zo snel mogelijk verlaten. Binnen korte tijd had ik echter via drie vrienden een Twitter-bericht waarin stond dat de aardbeving wel meeviel. Ik hoefde dus niet eruit en kon mijn weg naar huis vervolgen", aldus Stone donderdag tijdens Eday van Emerce.

Volgens Stone zorgt Twitter ervoor dat op het oog onzinnige gedachten samen toch waarde krijgen. Hij bestrijdt dat Twitter mensen overstelpt met informatie. "Integendeel, je kunt zelf bepalen hoe en wanneer je de berichten wilt ontvangen en je hebt het zo zelf in de hand."

Stone ziet allerlei nieuwe toepassingen voor Twitter. Zo kunnen werkgevers Twitter gebruiken om op elk moment te weten waar zijn werknemers zijn en wat ze aan het doen zijn door met ze berichten uit te wisselen. Ook kunnen journalisten volgens Stone doen aan 'instant reporting' door vanaf een locatie sneller het nieuws door te sturen.

De New York Times, Sky News en de BBC hebben al interesse getoond in de dienst, aldus de Twitter-voorman, onder meer omdat kijkers direct kunnen laten weten wat ze bijvoorbeeld van een bepaald programma vinden.

Dat het nieuws als een vuurtje kan rondgaan dankzij Twitter, werd deze week nog bewezen. Toen het Amerikaanse Congreslid Jennifer Dunn overleed, werd dit het eerste via Twitter gemeld. Vervolgens werd het overlijden op de Wikipedia-pagina van Dunn toegevoegd, waarna journalisten er lucht van kregen.

Wereldwijd

De dienst is echter niet alleen populair in de Verenigde Staten, ook daar buiten groeit de populariteit. Het bedrijf is in overleg met Nederlandse mobiele telecomaanbieders over een Nederlands sms-nummer waarnaar de berichten kunnen worden verstuurd.

Er zijn opmerkelijke verschillen tussen de landen waar Twitter wordt gebruikt, aldus Stone. Zo maken Amerikanen vooral gebruik van de mogelijkheid om via het web de berichten door te sturen, terwijl in Europa de sms-mogelijkheid overheerst. In Azië is daarentegen meer vraag naar Twitter-berichten per mail, maar dat wordt nog niet ondersteund.